Kuljettajat kärsivät kuljetusliikkeen epärehellisyydestä Ruotsissa
Ruotsalainen kuljetusliike uskotteli puolalaisille kuljettajilleen, että heidän palkkansa on yrittäjätuloa, josta ei tarvitse maksaa veroja Ruotsissa. Nyt kuljettajat joutuvat maksamaan isoja jälkiveroja Ruotsiin.
Hallantilaisen Andreassos Åkerin omistajat hankkivat yhtiön kuljettajat oman henkilöstöpalveluyrityksensä Zimitin kautta. Kuljettajat tulivat pääosin Puolasta ja työnantaja kirjasi heidät yrittäjiksi. Näin se laski välttyvänsä eri työnantajamaksuilta.
Viranomaiset eivät olleet samaa mieltä ja vaativat kuljetusliikkeeltä työnantajamaksuja vuodesta 2010 alkaen. Yhtiö aloitti vuosia kestäneen, joka oikeusasteeseen yltäneen oikeudenkäyntien sarjan. Se hävisi ne kaikki.
Kuljetusliikkeiden järjestö Sveriges åkeriföretag erotti Andreassos Åkerin jäsenyydestään viime vuonna.
Zimitin vuoden 2013 konkurssin jälkeen tuomioistuin takavarikoi Andreassonien omaisuutta 1,4 miljoonan euron edestä maksamattomien verojen katteeksi.
Andreassonit jatkoivat toimiaan kuitenkin jo seuraavana vuonna uuden työntekijöitä välittävän Ajeden-yhtiönsä kautta. Se hankki 260 kuljettajaa Puolasta ja Romaniasta kuljetusliikkeen 120 autoon.
Jälleen yhtiö sanoi kuljettajien olevan ulkomaisia yrittäjiä ja jätti työnantajamaksut sekä verot maksamatta.
Verottaja tutki uudenkin yhtiön ja sanoo kyse olevan verojen ja maksujen kiertämisestä. Kuljettajat olivat täysin riippuvaisia työnantajastaan eivätkä täyttäneet mitään yrittäjyyden tunnusmerkkiä.
Nyt yhtiön kuljettajatkin joutuvat kärsimään. Ruotsin verottaja on alkanut lähettää jälkiverovaateita niille kuljettajille, jotka ovat työskennelleet Ruotsissa yli 183 työpäivää vuodessa. Maksujen summat vaihtelevat saadusta korvauksesta riippuen. Osa maksuista voi olla isoja, sillä veronkierrosta seuraa veronkorotus.
Ruotsissa on viime vuosina paljastunut useita kuljetusalan väärinkäytöksiä. Yleensä niissä on kyse alipalkkauksesta, työsuhteen kiertämisestä tai ulkomaisen työvoiman hyväksikäytöstä.
Heikki Jokinen / vapaa toimittaja