s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset KTV vaatii kunta-alan palkkaus…

KTV vaatii kunta-alan palkkausjärjestelmän kehittämistä

KTV vaatii kunta-alan palkkausjärjestelmän kehittämistä.

Kehittämisohjelma edellyttää luottamushenkilöiden aseman parantamista

Kunta-alan ammattiliitto KTV vaatii tiukasti kunta-alan palkkausjärjestelmän kehittämisohjelmaa jo ensi vuodelle. Kuntatyönantajan odotetaan antavan huomisaamuna oman tarjouksensa kehittämisohjelmasta.

Useampivuotisen kehittämisohjelman toteuttaminen vaatii KTV:n mukaan luottamusmiesten ja muiden henkilöstön edustajien aseman parantamista. ”Palkkausjärjestelmien paikallinen soveltaminen edellyttää luottamusmiesten laajaa osallistumista työtehtävien arviointityöhön ja neuvotteluun”, totesi KTV:n edustajisto tänään antamassaan kannanotossa.

Liiton mukaan myös työyhteisöjen muutostilanteiden hallinta sekä työn ja palvelujärjestelmien kehittäminen vaativat yhä enemmän pätevien luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen panosta. KTV vaatii, että henkilöstön edustajien asemaan on saatava meneillään olevalla neuvottelukierroksella selkeitä korjauksia sekä yhteisessä tupopöydässä että kunta-alan omissa neuvotteluissa.

KTV:n tärkein tavoite henkilöstön edustajien asemassa on luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen ajankäyttöoikeuden lisääminen. Liiton mukaan näiden vastuita on lisätty mm. lainsäädännön, valtakunnallisten työssä jaksamisen ohjelmien ja työehtosopimusten kautta, mutta samalla ei ole huolehdittu riittävistä ajankäyttömahdollisuuksista näiden tehtävien hoitamiseksi.

Lisätietoja KTV:n edustajiston kannanotosta löytyy KTV:n nettipalvelusta.

SAK:n tupo-sivut löytyvät osoitteesta
.