s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kriittisyys puolueita kohtaan …

Uutinen

Kriittisyys puolueita kohtaan jonkin verran kasvanut – SDP edelleen vahvimmin palkansaajan asialla (17.10.1999)

Suomalaisten mielestä palkansaajien asiaa edistää puolueista edelleen parhaiten SDP. Demarien kykyyn hoitaa palkansaajien asioita uskoo 42 prosenttia kansalaisista. Toiseksi parhaana palkansaajien asioiden ajajana pidetään Vasemmistoliittoa, jonka toimiin uskoo kolmannes suomalaisista. Kokoomus (28 %) ja keskustapuolue (27 %) vakuuttavat reilun neljäsosan kansalaisista. Tämä käy ilmi Suomen Gallupin Työmarkkinailmastotutkimuksen ennakkotiedoista. Tutkimukseen vastasi elokuussa 1013 yli 15-vuotiasta suomalaista. Kansalaisten työmarkkinanäkemyksiä kartoittanut tutkimus julkistetaan myöhemmin tässä kuussa. SAK on keväästä -98 seurannut säännöllisesti suomalaisten käsityksiä puolueiden kyvystä hoitaa palkansaajien asioita. Kansalaisten kriittisyys lähes kaikkia puolueita kohtaan on jonkin verran kasvanut viime keväästä. Vain vihreät ja perussuomalaiset saavat työstään palkansaajien hyväksi saman arvion kuin puoli vuotta sitten. Vihreiden toimiin tässä suhteessa uskoo joka viides suomalaine n (21 %). RKP:n (16 %), perussuomalaisten (15 %) ja remonttiryhmän (14 %) toimia arvostaa noin joka kuudes. SDP:hen uskovat erityisesti nuoret (47 %) ja opiskelijat, joista peräti 59 prosenttia uskoo puolueen hoitavat ainakin melko hyvin palkansaajien asioita. Demarien lisäksi myös kokoomuksen (48 %) kannattajat arvioivat SDP:n onnistuneen hyvin tässä suhteessa. Nuoret arvioivat muita myönteisemmin myös kokoomuksen työtä palkansaajien hyväksi; alle 25-vuotiaista 37 prosenttia arvioi kokoomuksen hoitaneen palkansaajien asioita ainakin melko hyvin. Puolueiden omista kannattajista SDP:n kotipesä on parhaassa kunnossa. Sen kannattajista lähes kaksi kolmesta (61 %) arvioi puolueen menestyneen palkansaajien asioiden ajamisessa. Seuraavaksi tyytyväisimpiä puolueensa toimiin ovat Vihreät.