Kreikkalaiset lakossa tuhansien irtisanomisia vastaan

Kreikan ay-liike järjesti tiistaina koko maahan ulottuneen lakon, jolla ay-järjestöt pyrkivät estämään tuhansien työntekijöiden irtisanomisen. Maan parlamentti äänestää keskiviikkona esityksistä, joiden hyväksyminen lopettaa yli 4 000 opettajan ja kunnantyöntekijän työpaikat vuoden loppuun mennessä.
17.07.2013 14:38
Ateenan Syntagma-aukion liiketiloja

Ensi vuonna julkisaloilla lakkautetaan 11 000 työpaikkaa, jos parlamentti siunaa hallituksen esitykset. Lisäksi niiden tarkoituksena on pudottaa julkisella sektorilla 25 000 työntekijän palkat 75 prosenttiin nykyisestä.

Hallitus toteuttaa supistuksilla Kreikan ulkomaisten rahoittajien vaatimuksia. Hallitus on myöntynyt niihin neuvotteluissa Euroopan komission, Euroopan keskuspankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston muodostaman troikan kanssa.

– Kreikassa toteutettu vyönkiristyslinja on epäonnistunut surkeasti, Ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUCin pääsihteeri Sharan Burrow sanoo.

– Lisäsupistukset syventävät sosiaalista katastrofia ja taannuttavat taloutta yhä pahemmin.

Hän muistuttaa, että kaksi kolmasosaa nuorista on työttömänä. Hallituksen pitää toimia työttömyyttä ja veronkiertoa vastaan sen sijaan, että se kiristää jo valmiiksi köyhtyneiden kansalaisten verotusta, Burrow vaatii.

Juhani Artto