Kovaa vääntöä vuokratyöstä Ruotsin teollisuuden tes-neuvotteluissa

09.03.2010 12:39
SAK
IF Metall

Ruotsissa useat teollisuusliitot hylkäsivät viime viikonvaihteessa sovittelijoiden (&#;8221puolueettomien puheenjohtajien”) ensimmäiset esitykset. Hankalimpiin kiistoihin kuuluvat vuokratyövoiman käyttöä koskevat määräykset.

Liitot vaativat työehtosopimuksiin kohtaa, joka estää vuokratyövoiman väärinkäytön. Viime aikoina yritykset ovat kiertäneet irtisanottujen takaisinottovelvoitetta hankkimalla irtisanottujen tilalle vuokratyöntekijöitä. Räikeimmissä tapauksissa yritykset ovat tarjonneet irtisanotuille vanhoja työtehtäviään mutta vuokratyöntekijän asemassa.

Sovittelijoiden esitykset eivät ole sisältäneet edes mainintaa vuokratyövoiman käytöstä, ammattiliitto IF Metallin puheenjohtaja Stefan Löfven kummeksuu. Hän korostaa, että liitto ei ole vuokratyövoiman käyttöä vastaan, vaan sen vilpillistä käyttöä vastaan.

- Olemme sanoneet sekä vastapuolellemme että puolueettomille puheenjohtajille, että uutta sopimusta ei synny ilman vuokratyövoimaa koskevia määräyksiä, Löfven toteaa ay-julkaisu Dagens Arbetessa.

Asetelma on ollut samanlainen puu- ja kirjatyöntekijöitä edustavan ammattiliitto GS:n ja paperityöläisten liiton Pappersin neuvotteluissa. Liitoille vuokratyömääräykset muodostavat keskeisen sopimustavoitteen, mutta sovittelijoiden ensiesityksissä koko asiaa ei edes mainita.

Kaikki kolme liittoa pitävät huonona sovittelijoiden esityksissä myös 18 kuukauden sopimuskautta, koska sen hyväksyminen merkitsisi tulevien sopimusneuvotteluiden ajoittumista kesään. Siitä liitoilla on huonoja kokemuksia.

Palkankorotuksista ei ole osapuolten kesken syntynyt yhteisymmärrystä. Työnantajat tavoittelevat nollaratkaisuja liittojen ajaessa reaaliansioiden tason säilyttäviä korotuksia.