s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Koulutuspäiviin varattuja raho…

SAK.n kehittämisjohtaja Saana Siekkinen on huolissaan aikuisten koulutusmahdollisuuksien heikkenemisestä.

Koulutuspäiviin varattuja rahoja käytettävä aikuiskoulutukseen

SAK vaatii, että osa työntekijöiden koulutuspäiviin budjetoiduista määrärahoista otetaan käyttöön heti ensi vuoden alusta lukien. Määrärahoja tulee suunnata aikuiskoulutuksen kehittämiseen siihen asti, kunnes laki osaamisen kehittämisestä työpaikoilla saadaan voimaan.

Hallitus on varannut valtion ensi vuoden talousarvioesityksessään 103 miljoonaa euroa yrityksille suunnattuun verovähennysmalliin. SAK edellyttää, että varoista 20 miljoonaa euroa on käytettävä oppisopimuskoulutuksen leikkausten purkamiseen ja 30 miljoonaa ammatillisen lisäkoulutuksen sekä työvoimapoliittisen koulutuksen opiskelijapaikkojen lisäämiseen.

– SAK lähtee siitä, että aikuisten koulutuksen edistämiseen budjetoitu raha on myös käytettävä koulutukseen. Työnantajan ratkaisut ovat johtamassa siihen, että varoja ei voi vielä vuoden 2013 alusta lähtien käyttää yritysten verovähennyksiin, mutta muita tarpeellisia kohteita on aikuiskoulutuksessa runsaasti, SAK:n kehittämisjohtaja Saana Siekkinen painottaa.

Verovähennykset ovat osa työntekijöiden koulutusoikeuteen liittyvää kokonaisuutta, josta sovittiin vajaa vuosi sitten työmarkkinoiden raamisopimuksen yhteydessä. Laki osaamisen kehittämisestä työpaikoilla ei kuitenkaan näytä toteutuvan ensi vuoden alusta, koska työnantajapuoli hylkäsi valmiiksi neuvotellun lakiesityksen. Siksi myöskään verovähennysmalli ei voi toteutua suunnitellussa aikataulussa.

– Samaan aikaan aikuisten koulutusmahdollisuudet ovat heikkenemässä. Erityisesti oppisopimuskoulutuksen paikkoja leikataan rajusti ensi vuonna, Siekkinen kuvaa tilannetta.

Lisätietoja: SAK:n kehittämisjohtaja Saana Siekkinen, puh. 040 834 5030