Koulutusoikeus saatava voimaan sovitusti

SAK vaatii, että koulutusoikeus toteutetaan raamisopimuksen mukaisesti. SAK:n työvaliokunta arvostelee voimakkaasti EK:n päätöstä hylätä työntekijöiden koulutusoikeutta koskeva neuvottelutulos. EK murentaa toiminnallaan vaivalla saavutettua vakautta työmarkkinoilla.
13.09.2012 10:52
SAK

SAK vaatii Kataisen hallitusta arvioimaan uudelleen työnantajille luvattujen veroratkaisujen toteuttamista, koska veroratkaisut olivat osa kaikkia osapuolia sitovaa raamisopimusta. Jos työnantajapuoli ei ole valmis toteuttamaan sovittuja asioita, se ei voi myöskään saada kaikkea. EK ei voi poimia mieleisiään asioita raamisopimuksesta kuin rusinoita pullasta.

SAK:n hallitus arvioi raamisopimuksen toteutumista seuraavassa kokouksessaan 1.–2.10.2012. Silloin käsitellään EK:n hylkäämän koulutusoikeuden toteuttamista ja muun muassa raamisopimukseen sisältyvää ostovoimaa turvaavaa palkkaratkaisua sen osana.

SAK:n työvaliokunta luottaa työmarkkinajärjestöjen kykyyn neuvotella ja saada voimaan osaamisen kehittämiseen tähtäävä laki, joka hyödyttää niin työntekijöitä kuin työnantajiakin. SAK:n työvaliokunta on valmiudessa käsittelemään koulutusoikeutta ennen lokakuun alussa pidettävää SAK:n hallituksen kokousta.