Koulutus- ja kokemuseron katoaminen ei supistanut miesten ja naisten palkkakuilua Ruotsissa

02.09.2002 11:13
SAK
LO-selvitys: Naisille maksetaan keskimäärin 80 prosenttia miesten palkasta.

Ruotsissa miesten ja naisten koulutuksen keston ja työvuosien määrän erot ovat tasoittuneet, mutta suhteellinen palkkaero on pysynyt muuttumattomana. Näin todetaan ammatillisen keskusjärjestön LO:n ekonomistin Anna Thoursien tuoreessa selvityksessä.

Naisille maksetaan keskimäärin 80 prosenttia miesten palkasta. Osuus oli sama 20 vuotta sitten. Luvusta on eliminoitu sen vaikutus, että osa-aikatyö keskittyy naisille.

Vähintään kymmenen tuntia viikossa työskentelevillä naistyöntekijöillä on keskimäärin 12,7 vuoden koulutus. Miehillä vastaava luku on 12,6. Työkokemusta miehillä oli 1970-luvun lopulla peräti kahdeksan vuotta enemmän kuin naisilla. Nyt ero on supistunut yhteen vuoteen.

LO:n tasa-arvosihteeri Maud Jansson selittää palkkaeroa sillä, että naiset ja miehet eivät tee samoja töitä ja että naisvaltaisia töitä ei arvosteta yhtä korkealle kuin miesvaltaisia. Vääristymää voidaan pienentää muun muassa solidaarisella palkkapolitiikalla, joka tosin panee solidaarisuuden tosi koetukselle, Jansson sanoo verkkolehti Dagens Arbetessa (www.dagensarbete.se).

Tehokas keino voi olla myös tasa-arvosuunnitelma, koska se pakottaa työnantajat perehtymään tilanteeseen ja tekemään jotain eroille, v.t. tasa-arvovaltuutettu Pia Engström Lindgren sanoo. Hän muistuttaa, että ay-liikkeellä on oltava asiassa aktiivinen rooli.

Jansson myöntää, että ay-liike ei ole tehnyt kaikkea voitavaansa miesten ja naisten palkkaeron supistamiseksi. "Suhtaudumme liian kesysti työnantajiin", hän toteaa itsekriittisesti.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut