Koulutiedottamista ei pidä unohtaa

Miten saada nuoret mukaan ammattiliittojen toimintaan tai kerrottua heille, kuinka tärkeää on kuulua liittoon? Vastaus on yksinkertainen: Ammattiyhdistysliikkeen pitää näkyä ja kuulua kouluissa.
18.09.2017 08:52 karhu admin
Päivi Rantanen kävi syyskuussa puhumassa Turun Ammattikorkeakoulun maahanmuutajataustaisille opiskelijoille.

Päivi RantanenPäivi Rantanen toimii Julkisten ja hyvinvointialojen JHL:n koulutiedottajana Varsinais- Suomen alueella. Hän on kiertänyt vuosien varrella eri oppilaitoksia ja tutustunut lukemattoman moniin opiskelijoihin.

– Monia kaihertaa ajatus nuorten vähäisestä aktiivisuudesta ammattiliitoissa sekä järjestäytymisen alhaisuudesta juuri nuorten keskuudessa. Miten tavoittaa nuoret, pohditaan liitoissa. Vastaus on selkeä ja yksinkertainen - kouluista. Koulutiedotus tavoittaa nuoret sekä tietoa kaipaavat aikuiset juuri oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Päivi Rantanen painottaa, että koulutiedottajat tekevät tärkeää työtä kertoessaan Ay -liikkeen historiasta, tavoitteista sekä järjestäytymisen tärkeydestä.

– Vahva viestimme on, että yksin olemme ilman turvaa.

Ilman ay-liikettä monia asia olisi huonommin

Rantanen muistuttaa, että ammattiyhdistysliike on saavuttanut omalla toiminnallaan työntekijöille nykyään itsestään selviä asioita esimerkiksi työaika-, vuosiloma- sekä työsopimuslain. Lisäksi ay-liike on ollut mukana vaikuttamassa muun muassa lapsilisiin, vanhempainvapaisiin ja kodinhoidontukeen.

– Luennoin syyskuussa Turun Ammattikorkeakoulussa Satu- opiskelijoille eli maahanmuuttajataustaisille valmistuville sairaanhoitajille. Keskustelimme monesta asiasta, mutta tärkein asia oli kenties työsopimus ja mitä sen täytyy pitää sisällään. Liittoon kuulumisen tärkeys, oma luottamusmiesjärjestelmä, oikeusturva sekä ilmainen koulutus herättivät myös keskustelua, Rantanen kertoo.

– Tuleva syksy tuo monia haasteita ja toivon, että käymällä kouluissa saisimme opiskelijat valveutumaan ay-liikkeen tärkeydestä sekä järjestäytymään omien alojen liittoihin – minun tarjoamani vaihtoehtoni heille on aina JHL – olenpa sitten työskennellyt Koulunkäyntiavustajana, lastenohjaajana, lähihoitajana tai nyt sairaanhoitajana!