s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Korkmanin esitys laajasta talo…

Korkmanin esitys laajasta talousyhteistyöstä tarpeen

Lauri Lyly

SAK:n Lyly toivoo myös EK:n innostuvan ”talven taloustalkoista”

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly pitää hyvin myönteisenä, että vaikean talous- ja työllisyystilanteen voittamiseksi myös elinkeinoelämän puolella on vihdoin havahduttu yhteistyön tarpeellisuuteen. Hän viittaa Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan toimitusjohtajan Sixten Korkmanin tiistaina ilmestyneeseen lehtikirjoitukseen, jossa tämä soisi työmarkkinajärjestöjen keskenään tai yhdessä maan hallituksen kanssa pohtivan taloudellisen kasvun mahdollisuuksia.

– SAK esitti viime vuoden lopulla työmarkkinoille raamisopimusta, jolla olisi juuri vastattu Korkmanin esille ottamaan asiaan. Mutta tuolloin elinkeinoelämää edustava EK katsoi, että on parempi mennä hajautetuilla ja liittokohtaisilla neuvotteluilla. Onkohan tuuli nyt elinkeinoelämän puolella vihdoin kääntymässä, kun päivittäin saamme uusia ikäviä tietoja talous- ja työllisyystilanteesta. Harmi vain, että ainakin muutama kuukausi tässä on jo menetetty, Lyly sanoi tänään Nordean talousseminaarissa Jyväskylässä.

Hän toivoi, että Etlan Korkmanin näkemys laajasta yhteistyön tarpeesta otettaisiin myös EK:ssa vakavasti. Suomella ei ole enää päivääkään varaa ajelehtia toimettomuuden tilassa, vaan ongelmiin on tartuttava välittömästi ja nimenomaan yhteisesti hyväksytyillä linjauksilla. Lyly esittääkin ankaran talven keskellä vaikean taloustilanteen voittamiseksi ”talven taloustalkoita”.

SAK:n puheenjohtajan mielestä talven taloustalkoiden kärjessä pitäisi olla toimet, joilla saadaan aikaan työllistävää talouskasvua ja tuottavuuden kehitystä. Hänen muistuttaa siitä, että julkisen talouden kestävyysvajeenkin todellinen suuruus on riippuvainen siitä, miten nopeasti talouskasvua saadaan aikaan.

– Työurien pidentäminen on vain yksi keino lisätä talouskasvua, mutta jos työtä ei ole ollenkaan, ei työurankaan pidentäminen ole mahdollista, Lyly viittaa tuoreisiin tilastoihin, joiden mukaan työttömiä oli tammikuussa jo neljännesmiljoona eli vuodessa työttömien määrä on noussut 66 000:lla.

Lylyn mukaan nykyisessä taloustilanteessa elvyttävää politiikkaa on jatkettava niin kauan, että talouden kasvu on selkeästi nähtävissä. Hyvinvointipalvelujen ja sosiaaliturvan leikkaaminenkaan ei voi tulla kysymykseen, koska eriarvoistuminen on jo nyt lisääntynyt, esimerkiksi kansalaisten terveyserot ovat olleet viime vuosina kasvussa tulo- ja varallisuuserojen lisäksi.

Lyly kaipaa myös veropolitiikassa rohkeita liikkeitä. Hänen mukaansa veroasteen nostaminen on mahdollista, kunhan huolehditaan siitä, että valitut keinot tukevat talous- ja työllisyyskasvua ja kohdistuvat kansalaisiin oikeudenmukaisesti.