s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Komennusmiesten verohuojennuks…

Komennusmiesten verohuojennukset oikeudenmukaisia

SAK pitää esitystä komennusmiesten verohuojennuksista oikeudenmukaisena. Asiaa selvitellyt työryhmä esittää mm. Turun telakalla työskennelleiden komennusmiesten jälkiveroihin tuntuvia huojennuksia. SAK:n mielestä työryhmä on tehnyt oikean tulkinnan siitä, että jos verottaja on ensin hyväksynyt maksetut matkakorvaukset verovapaiksi, on työntekijän voitava luottaa tehtyihin päätöksiin ilman pelkoa jälkiveroista.

Valtiovarainministerin asettaman komennusmiestyöryhmän esitys merkitsee sitä, että matkakustannusten korvausten vuoksi jälkiveroja saaneiden komennusmiesten jälkiveroista vähennetään ainakin 80 prosenttia. Jälkiverot olisivat koskeneet noin 800 telakka-alalla työskennellyttä komennusmiestä.

Työryhmä on selvittänyt myös komennusmiesten verokohteluun edelleen liittyviä ongelmakohtia ja tehnyt niitä koskevia toimenpide-ehdotuksia. SAK ottaa kantaa Komennusmiestyöryhmän ehdotusten yksityiskohtiin lausunnossaan tammikuussa.

Ekonomisti Helena Pentti, puh. 020 774 0114