Kolmikanta sopi ay-oikeuksien palauttamisesta Fidžillä

Fidžin ammattiliittojen keskusjärjestö FTUC, työnantajat sekä maan hallitus ovat allekirjoittaneet sopimuksen, joka poistaa useita ammatiyhdistysoikeuksien rajoituksia. Päätöksen kätilönä toimi Kansainvälinen työjärjestö ILO.
10.02.2016 12:38
Sokeriruokopeltoja Fidžin Sabetossa

Tyynenmeren paratiisisaaristona tunnettu 860 000 asukkaan maa on pitkään ollut pahojen ristiriitojen repimä. Pulmien juuret ovat Britannian siirtomaahallinnon perua. Se toi 1800-luvun lopulla saarten sokeriruokoviljelmille suuren määrän intialaisia työläisiä. Heitä oli enimmillään yli puolet väestöstä.

Työvoiman tuonti johti useisiin alkuperäisväestön hallitseman armeijan vallankaappauksiin, viimeksi vuonna 2006. Sotilashallitukset suhtautuivat erityisen ankarasti ammattiliittoihin, koska ne ovat pitkälti intialaisperäisen väestön johtamia.

Fidžin suurin ammattiliitto on sokeriteollisuuden työntekijäin liitto. Sokeri on maan toinen tärkeä tulonlähde turismin ohella.

Sotilashallinto rajoitti ay-oikeuksia useaan otteeseen ja monin eri säädöksin. Liitot eivät antaneet periksi vaan vaativat täysiä neuvotteluoikeuksia ja liittojen syrjinnän lopettamista.

Ammattiliitoille neuvotteluoikeus

Ay-oikeuksien polkeminen herätti huomiota maailmalla, ja vuonna 2013 ammattiliittojen maailmanjärjestö ITUC kampanjoi näkyvästi Fidžin ay-oikeuksien puolesta. Maan asiat olivat esillä myös ILO:ssa, jonka delegaatio kävi Fidžillä tammikuun lopulla.

Samaan aikaan ammattiliittojen keskusjärjestö FTUC, työnantajat ja hallitus aloittivat kolmikantaiset neuvottelut. Ne toimittavat ILO:lle raportin parannuksista, joihin maassa ryhdytään. Lisäksi FTUC on peruuttamassa valituksensa ILO:lle.

Hallitus suostui muun muassa ay-jäsenmaksujen keräämisen palkasta ja lakkojen ilmoitusajan lyhentämiseen kahteen viikkoon. Myös vapaa liittyminen ammattiliittoihin sallitaan ja liitot saavat neuvotteluoikeudet.

FTUC:n pääsihteeri Felix Anthony toteaa Fiji Timesille, että korjaamista on edelleen paljon. Säädökset esimerkiksi kieltävät yhä ay-johtajien osallistumisen politiikkaan.

– Tärkeintä on kuitenkin sopimusneuvottelujen salliminen. Nyt FTUC keskittyy työehtosopimusten aikaansaamiseen, loput asiat tulevat myöhemmin.

Heikki Jokinen / vapaa toimittaja