s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kolme neljäsosaa suomalaisista…

Sahalla

Kolme neljäsosaa suomalaisista kannattaa lakia koulutuspäivistä

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 76 % suomalaisista pitää erittäin tai melko tärkeänä, että työntekijöillä olisi lakiin kirjattu oikeus osallistua työnantajan määräämään koulutukseen vähintään kolmen päivän ajan vuodessa. Ammattiryhmittäin tarkasteltuna tätä mieltä ovat varsinkin työntekijät (83 %) sekä alemmat ja ylemmät toimihenkilöt (79 % ja 78 %).

Taloustutkimuksen tekemässä kyselytutkimuksessa kysyttiin myös, mitä mieltä vastaajat ovat siitä, että työnantajapuoli on tyrmännyt koulutuspäiviä koskevan lakiesityksen. Vastaajista 76 % ei ymmärtänyt työnantajien asennetta, koska työntekijöiden koulutus on niin tärkeä asia, että siihen on satsattava suhdanteista riippumatta. Keskimääräistä vähemmän työnantajien toimia ymmärsivät työntekijät (85 %) ja alemmat toimihenkilöt (83 %). Yrittäjistäkin 61 % ilmoitti, ettei ymmärrä työnantajien asennetta.

Vastaajien selvä enemmistö (56 %) tiesi, että työntekijöiden kolmesta koulutuspäivästä on sovittu raamisopimuksen yhteydessä.

Kyselytutkimuksen toteutti SAK:n toimeksiannosta Taloustutkimus Oy 8.–12.10.2012. Tutkimusta varten haastateltiin puhelimitse yhteensä 1010 henkilöä, jotka edustavat 15–79-vuotiaita suomalaisia Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimuksen virhemarginaali on noin 3,2 prosenttia 95 %:n luottamustasolla.

Kaavioita ja lisätietoja kyselytutkimuksesta

Vain joka neljännellä SAK:laisella työpaikalla koulutetaan tarpeeksi

Kyselytutkimuksen ohessa SAK on selvittänyt jäsenliittojensa luottamushenkilöiden näkemyksiä työpaikan koulutusmahdollisuuksista ja koulutuspäivistä. Luottamushenkilöiden mukaan vain noin joka neljännellä työpaikalla (26 %) työnantaja kouluttaa kaikkia työntekijöitä, kun siihen on tarvetta. Noin joka kolmannella työpaikalla (34 %) osaa työntekijöistä koulutetaan tarpeen mukaan ja hiukan useammalla työpaikalla (38 %) työntekijöitä ei ylipäätään kouluteta tarpeeksi.

SAK:laisista luottamushenkilöistä peräti 93 % pitää koulutuspäivälakia erittäin tai melko tarpeellisena. Lähes yhtä yksimielisesti luottamusmiehet tuomitsevat työnantajan toiminnan koulutuspäiväasiassa: 90 % luottamusmiehistä on sitä mieltä, että työntekijöiden koulutus on niin tärkeä asia, että siihen on satsattava suhdanteista riippumatta eikä työnantajien asennetta siksi voi ymmärtää.

Luottamushenkilöiden kantoja kysyttiin SAK:n luottamushenkilöpaneelin kautta. Paneeliin vastasi lokakuussa 1103 luottamusmiestä ja/tai työsuojeluvaltuutettua.

Kaavioita ja lisätietoja luottamushenkilöpaneelista