s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Koko Eurooppaan puitesopimus t…

Koko Eurooppaan puitesopimus työelämän muutosturvan periaatteista

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen Lahden sosiaalihuippukokouksessa:

– Sosiaaliset turvaverkot ja työvoimapolitiikan keinot ovat jossakin määrin erilaisia eri EU-maissa. On kuitenkin tarve rakentaa Euroopan tason yhteisiä linjoja ja malleja. Siksi esitän rakentavassa tarkoituksessa harkittavaksi, että aikaansaadaan Euroopan tason puitesopimus työelämän muutosturvallisuuden määrittelystä ja periaatteista. Se tukisi jäsenmaita toteuttamaan talouden muutoksen edellyttämiä toimenpiteitä ja samalla turvaamaan työntekijöiden oikeudet ja mahdollisuudet uuteen koulutustien valintaan ja työllistymiseen.

– Suomalaiset palkansaajat ovat joutuneet kokemaan globalisaation vaikutusten hyviä ja huonoja puolia. Suomessa olemme onnistuneet kohtuullisen hyvin yhdistämään talouden kilpailukyvyn ja sosiaalisen turvallisuuden. Dynaaminen talous ja työntekijöiden suojelu eivät ole toistensa vastakohtia. Osaamiseen, laatuun ja korkeaan teknologiaan perustuvan kilpailukyvyn rinnalla on pyritty huolehtimaan työntekijöiden sosiaalisesta turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Työmarkkinaosapuolien sopimuspolitiikalla on tässä onnistumisessa ollut keskeinen sija.

– Suomalaisen muutosturvamallin peruskiviä ovat osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen ja tätä tukeva sosiaaliturva. Toimintamalliin kuuluu myös viranomaisten ennakoiva ja aktiivinen yhteistyö uusien työtilaisuuksien ja koulutuksen hankkimiseksi työpaikkansa menettäneille työntekijöille. Perusajatus on tukea siirtymistä työstä toiseen ja ammatista toiseen sekä ammatillinen monitaitoisuus.

– Suomen muutosturvamallin tavoitteena on luoda työpaikkansa menettäneille työntekijöille siltoja uuteen työhön tai ammattiin. Laajemminkin toimiva ja tuloksellinen kolmikantayhteistyö ja työnantaja- ja työntekijäpuolen kyky yhteistyöhön ja sopimuksiin on ollut keskeinen edellytys Suomen selviytymiselle. Yhdessä sopien olemme varautuneet myös väestön ikärakenteen muutokseen uudistamalla mm. työeläkejärjestelmää ja toteuttamalla yhteisiä ikä- ja työkykyohjelmia.

– Toimivaan muutosturvan malliin kuuluu hyvä työpaikkatason yhteistyö. Meidän on osattava yhdistää hyvä tuottavuuden nousu ja työhyvinvointi yhteiseksi strategiaksi. Hyvä johtaminen, uuden teknologian soveltaminen, osaamisen ja työntekijöiden jaksamisen tukeminen on avain myös tuotavuuden parantamiselle.

Lauri Ihalaisen puhe kokonaisuudessaan

Lue myös:

Joustoturva esillä Lahden sosiaalihuippukokouksessa (uutinen 18.10.2006)