Koetinkivenä kulttuurierot

– Hyvä, mutta vähän yleisluontoinen, luonnehtivat Palmian pääluottamusmies Eija Paananen ja luottamusmies, suunnittelija Elina Snellman SAK:n, STTK:n ja Akavan julkaisemaa ja luottamusmiehille suunnattua Faktaa ja fiktiota maahanmuutosta -opasta.
17.04.2012 06:22 karhu admin
Palmian pääluottamusmies Eija Paananen.

Paananen kuitenkin huomauttaa, että eri kulttuureista pitää itsekin olla utelias. Kun työntekijää vaikkapa tervehditään hänen omalla äidinkielellään, kontakti on aivan erilainen kuin pelkällä suomella tai englannilla tervehdittäessä. Snellman puolestaan kertoo lukeneensa Koraanin, jotta olisi perillä islamilaisten uskonnosta.

Työmarkkinajärjestöt haluavat antaa yhteisellä Faktaa ja fiktiota maahanmuutosta -oppaallaan käytännön vinkkejä luottamushenkilöille siitä, kuinka maahanmuuttajataustaiset työntekijät voidaan ottaa paremmin huomioon työpaikalla ja ammattiliittojen jäsenhankinnassa. Palmian Eija Paananen ja Elina Snellman pitävät opasta hyvänä, mutta huomaavat siinä heti yhden olennaisen puutteen.

– Kun tehdään opas henkilöstön edustajille, pitäisi ottaa huomioon kulttuurierot, pääluottamusmies Paananen sanoo.

Palmiassa työskentelee tällä hetkellä noin 300 maahanmuuttajaa ja eri kansalaisuuksia on 120. Seitsemän vuotta Palmian luottamusmiehenä toiminut Snellman kokee kulttuurierojen tuntemisen tärkeäksi, sillä eri kulttuurin edustajia pitää lähestyä eri tavoin. Kommunikointi ei tapahdu samalla tavoin kaikissa kulttuureissa. Esimerkiksi arabikulttuureissa keskustelukumppania katsotaan silmiin vain, jos luottamus on jo saavutettu.

– Luottamuksen ansaitseminen vaatii pitkäjänteistä työtä, Paananen sanoo.

Snellmanin mielestä esitteeseen olisi voinut myös lisätä tietoa siitä, kuinka suomalaisesta työkulttuurista pitää muistaa kertoa maahanmuuttajalle. Jos työvuoro alkaa seitsemältä, Suomessa on selvää, että se myös alkaa seitsemältä. Toisessa kulttuurissa aikakäsitys voi kuitenkin olla aivan erilainen.

Opas voisi kertoa myös enemmän käytännön asioista. Paananen ja Snellman kertovat muun muassa kommunikoineensa työntekijöiden kanssa kuvin, kun kielimuuri on ollut liian korkea. Maahanmuuttajat voivat myös kaivata luottamushenkilön apua käytännön asioissa, kuten pankissa tai jopa lääkärissä.

– Oppaasta saa perustietoa joihin voi peilata, mutta kyllä käytäntö opettaa parhaiten, Snellman sanoo.

Henni Laitinen