Kodinhoitaja-Sari sai palkankorotuksen

Kunta-alan työntekijät saivat helmikuun alussa palkankorotuksen. Tamperelaisen kodinhoitajan Sarin osalta se tarkoittaa keskimäärin 36 euron lisäystä bruttopalkkaan kuukaudessa.
19.02.2013 16:47
SAK
Sari

Kunta-alan sopimusten mukainen yleiskorotus oli 1,46 prosenttia. Lisäksi kunta-alalla jaettiin paikallisesti sovittava 0,6 prosentin suuruinen erä.

Sarin keskimääräinen kuukausipalkka oli ennen korotusta lisineen 2 454 euroa. Koska Tampereella paikallinen erä jaettiin muille henkilöstöryhmille kuin kodinhoitajille, sai Sari vain yleiskorotuksen, joka nosti hänen keskimääräisen kuukausipalkkansa 2 490 euroon.

Raamisopimuksen mukaiset kunta-alan virka- ja työehtosopimukset tulivat voimaan vuoden 2012 alussa. Sopimukset päättyvät helmikuun lopussa 2014.

Helmikuun alussa palkkoja korotettiin myös mm. yksityisellä terveyspalvelualalla, maaseutuelinkeino- ja neuvonta-alalla, puusepänteollisuudessa, turveteollisuudessa ja teatterialalla. Lisätietoja korotuksista löytyy SAK:laisten alojen työehtosopimuskoosteesta.

SAK-perheet peilaavat työelämän muutoksia

Sari, hänen miehensä Tommi ja heidän kaksi lastaan ovat yksi SAK-perheistä, joiden kautta tarkastellaan työelämässä ja siihen liittyvissä säännöksissä tapahtuvia muutoksia. Sari ja Tommi edustavat keskipalkkaisia SAK:laisia ja heidän vaiheitaan seurataan SAK:n nettisivuilla ja Palkkatyöläinen-lehdessä.

Tutustu Sariin ja Tommiin sekä muihin SAK-perheisiin osoitteessa www.sak.fi/perheet.