Kilpailukykysopimus toisi kolme työpaikkaa 60 hengen yritykseen

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly toivoo kilpailukykysopimuksen kannustavan yrityksiä luomaan lisää työpaikkoja.
06.06.2016 16:30
SAK
SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly puhui SAK:n edustajakokouksessa Tampereella.

– Kuudenkymmenen hengen yritys voi halutessaan saada kolmen työntekijän lisätyöpanoksen ilman, että sen työvoimakustannukset nousevat yhtään. Kaksi on mahdollista palkata maksujen kevenemisen ja yksi työajan pidentymisen seurauksena, Lyly totesi linjapuheessaan SAK:n edustajakokouksessa maanantaina.

Hän odottaa yrityksiltä samanlaista vastuunkantoa Suomen talouskasvusta kuin mitä palkansaajilla on kilpailukykysopimuksen myötä.

– En voi ymmärtää niitä poliitikkoja, yritys- ja järjestöjohtajia, jotka vähättelevät kilpailukykysopimusta. Muistutan, että sopimuksen toimenpiteiden yhteenlaskettu vaikutus on yrityksille neljä kertaa suurempi kuin vaikkapa yhteisöveron laskeminen oli.

Talouskasvua vauhdittavia investointeja

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly kaipasi myös talouskasvua vauhdittavia investointeja Suomeen ja muihin länsimaihin.

– Nyt tarvitaan EU:ssa ja laajemminkin koordinoitua investointipolitiikkaa, jossa julkisia investointeja käyttämällä vivutetaan liikkeelle yksityisiä investointeja, hän totesi aiemmin maanantaina pitämässään avauspuheessa.

Suuria investointeja tarvittaisiin esimerkiksi ilmastonmuutoksen ja kaupungistumisen vuoksi.

– Maailmasta ja Suomesta ei sinänsä puutu investointikohteita – suorastaan päinvastoin. Se mikä puuttuu, on uskallus ja toimintaympäristön näkymä, joka mahdollistaisi hankkeiden liikkeellelähdön, SAK:n puheenjohtaja huomautti.

Presidentti Niinistö mukana avajaisiaa

SAK:n edustajakokouksen avajaisiin osallistui myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Hänen välittämänsä valtiovallan terveiset voi lukea tasavallan presidentin kanslian verkkosivuilta.

Viiden vuoden välein kokoontuva edustajakokous on SAK:n korkein päättävä elin. Tampere-talolla 6.–8. kesäkuuta pidettävän kokouksen tunnus Twitterissä on #SAK109.

Edustajakokouksen puheita ja keskusteluita voi seurata suorana SAK:n edustajakokoussivulla sekä Youtube-kanavalla.