Kilometrikorvausten veromuutos valmisteltava uudelleen

16.04.2012 13:09

SAK:n hallituksen mielestä työajoa koskevat kilometrikorvaukset on jatkossakin säilytettävä verovapaana. Valtioneuvoston kehysriihessä tekemä esitys verovapauden kiristämisestä yli 15 000 kilometriä vuodessa ajavien osalta kohtelee erityisen kaltoin niitä, joille auto on välttämätön edellytys työtehtävien hoitamiseksi. Sen sijaan työsuhdeautojen käyttöä veronkiristys ei koskisi. Veromuutos tarkoittaisi palkansaajille käytännössä työnteon kulujen siirtämistä työntekijän itsensä maksettavaksi.

SAK:laisilla aloilla on runsaasti henkilöitä, jotka joutuvat käyttämään autoa myös huonoissa olosuhteissa, esimerkiksi päällystämättömillä metsäteillä. Näissä tapauksissa auton kuluminen on huomattavasti nopeampaa kuin päällystetyillä teillä ajettaessa. Tällöin kilometrikorvausten perusteena oleva olettamus auton kuolettamisesta kahdeksan vuoden aikana on epärealistinen.

SAK ei usko, että muutoksen tavoitteeksi asetettu 70 miljoonan euron säästö saadaan aikaan ajatellulla tavalla. SAK toivookin, että ratkaisua asiaan haettaisiin kolmikantaisesti työntekijöiden, työnantajien ja valtion kesken.