Kiljavan opistoa koskevat syytteet hylättiin

Hyvinkään käräjäoikeus on tänään hylännyt Kiljavan opiston aikaisempia johtohenkilöitä ja SAK:n koulutussäätiötä koskevat syytteet. Oikeuden yksimielisen päätöksen mukaan opiston johto ei tahallisesti antanut opetus- ja kulttuuriministeriölle virheellisiä tietoja hakiessaan valtionosuuksia opiston kursseille.
26.06.2014 15:06
SAK:N KOULUTUSSÄÄTIÖ

Käräjäoikeus tuomitsi valtion maksamaan SAK:n koulutussäätiön ja opiston johdossa vuosina 2002–2006 toimineiden henkilöiden oikeudenkäyntikuluja.

Opiston rehtori Ari-Pekka Lundén on helpottunut käräjäoikeuden päätöksestä.

– Oikeudenkäynnissä ei ollut kyse tekaistuista suorituksista vaan kurssien perusteista ja niitä koskevien viranomaisohjeiden tulkinnasta. Prosessi on kestänyt vuosia ja aiheuttanut kohtuutonta rasitusta monille ihmisille, jotka ovat noudattaneet aidosti oikeaksi kokemaansa menettelyä työssään.

Lundén tuli opiston johtoon vuoden 2007 lopussa, eikä hän ollut syytettynä asiassa.

Kiljavan opisto maksoi jo vuonna 2012 takaisin kaikki opetus- ja kulttuuriministeriön vaatimat avustukset. Korkein hallinto-oikeus vahvisti palautettavien avustusten yhteismääräksi yli 800 000 euroa.

Nurmijärvellä ja Kirkkonummella toimivaa Kiljavan opistoa ylläpitää SAK:n koulutussäätiö.