Kiljavan opisto laajentaa opetustarjontaansa

Kiljavan opiston ja Rakennusliiton Siikaranta-opiston yhdistyminen parantaa mahdollisuuksia kehittää ja uudistaa Kiljavan opiston opetustarjontaa. Tänä syksynä käynnistyi nuorille suunnattu yhteiskuntavaikuttamisen koulutus.
27.11.2012 06:15 karhu admin

Kiljavan opiston rehtori Ari-Pekka Lundén pitää Rakennusliiton Siikaranta-opiston ja Kiljavan opiston yhdistymistä monella tavalla myönteisenä asiana. Yhdistyminen muun muassa lisää mahdollisuuksia kehittää ja uudistaa Kiljavan opiston tarjoamaa koulutusta. Lundénin mukaan Siikaranta-opiston tarjoama edunvalvontakoulutus jatkuu entiseen tapaan, mutta nyt on paremmat mahdollisuudet ideoida uutta. Siikaranta on tarjonnut myös rakennusalan ammatillista lisäkoulutusta. Tämäkin jatkuu.

– Tulevaisuudessa voimme tarjota ammatillista lisäkoulutusta muillekin aloille.

Rakennusliiton Siikaranta-opisto ja SAK:n koulutussäätiön omistama Kiljavan opisto aloittavat yhteisen toiminnan vuoden 2013 alusta. Luvan opistojen yhdistämiseen antaa opetus- ja kulttuuriministeriö. Luvan heltiämistä Lundén pitää todennäköisenä, sillä ministeriön tavoitteena on, että samantyyppistä toimintaa harjoittavat opistot yhdistyisivät.

Koulutus tulee jatkumaan molempien opistojen toimipisteissä. Kiljavan opisto sijaitsee Nurmijärvellä ja Siikaranta-opisto Espoossa.Yhdistymisen myötä suurin osa Siikaranta-opiston henkilökunnasta siirtyy SAK:n koulutussäätiön palvelukseen. Osa opiston henkilökunnasta siirtyy Rakennusliittoon koulutustehtäviin.

Nuorille omaa koulutusta

Kiljavan opiston tarjoaman koulutuksen pääpaino on luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen kouluttamisessa sekä järjestökoulutuksessa. Kurssinimikkeitä on ensi vuonna tarjolla noin 60, mikä on hieman aiempaa vähemmän.

– Tavoitteena on, että tarjolla olevat koulutukset toteutuvat aiempaa paremmin. Erikoisempia kursseja, joille osallistujia on vähemmän, tarjoamme harvemmin, esimerkiksi joka toinen vuosi, Lundén kertoo.

Erityisen iloinen Lundén on tänä syksynä käynnistyneestä usean SAK:laisen liiton yhteisestä nuorille suunnatusta koulutuksesta. Vuoden kestävä koulutus sisältää kahdeksan viikonloppukoulutusta eri ay-opistoissa. Kurssilla opiskellaan yhteiskunta-, vaikuttamis- ja mediataitoja. Koulutus on tarkoitettu ay-toimintaan mukaan tulleille 20–30-vuotiaille nuorille, joilla ei vielä ole edunvalvontakoulutusta. Jatkossa opiston koulutusohjelmaan tulee myös nuorten yhteiskuntatakuuseen liittyen nuorille tarkoitettua pitkäkestoista koulutusta.

Kiljavan opiston verkkosivut

Pirjo Pajunen