Kiitos luottamusmies

Luottamusmies, kiitos tiedoistasi ja taidoistasi! Kiitos uhrautuvasta asenteestasi, jolla teet töitä työkavereidesi avuksi itseäsi säästelemättä. Haluan kiittää sinua, koska varsinkin yt-neuvottelujen alettua sinulle sataa vaatimuksia ja haukkuja oven täydeltä. Tunnet itsesi riittämättömäksi, kun et ole pystynyt pelastamaan työpaikkoja.
27.11.2012 07:40 karhu admin

Ja vaikka työpaikkasi ei olisikaan kriisissä, niin olet silti vaatimusten ristipaineissa, pahimmassa paikassa työnantajan ja työntekijöiden välissä, kuten eräs luottamusmies sanoi Tampereella pidetyssä luottamusmieskonferenssissa.

Luottamusmiesten työn tärkeys on vain vahvistunut tämän vuoden aikana käymissäni useissa keskusteluissa Nokian Salon tehtaan pääluottamusmiehen kanssa. Teemasivuilla Anne Malm kertoo, mitä luottamusmies tekee ja miltä tuntuu, kun ensin tulee massairtisanomiset ja sitten tuotanto lopetetaan. Kiitos Annelle ja hänen luottamusmiesköörilleen jaksamisesta, teitä on tarvittu!

Yyteet tuntuvat olevan työpaikkojen arkea. Ja kun tulee ensimmäinen huhu yt-neuvotteluista, niin koko työpaikka on tolaltaan. Pelko leviää, tiedontarve kasvaa ja kysymyksiä satelee ennen kuin vastauksia on olemassa. Sinua vaaditaan kuuntelemaan ja lohduttamaan samaan aikaan kun kaikki aikasi menee neuvotteluihin, informointiin jne. Teet surutyötä irtisanottujen kanssa ja valat tulevaisuudenuskoa jäljelle jäävien kanssa.

Kiitos siitä, että jaksat olla olkapää, silloinkin kun itse kipeimmin tarvitsisit olkapäätä. Isoilla työpaikoilla luottamusmiesorganisaatio voi toimia henkireikänä. Joillakin aloilla toimii verkostoja ja työnohjaustakin alkaa olla saatavilla. Liittojen pitäisikin huolehtia, ettei kukaan luottamusmies jää yksin paineineen.

Luottamusmies, teet arvokasta työtä meidän hyväksemme. Kiitos siitä!

Aino Pietarinen