Kiista eurooppalaisen työvoiman käytöstä keskeytti työt Botnian selluhankkeessa Uruguayssa

22.09.2006 12:21
SAK
Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta

Tieto satojen eurooppalaisten hitsaajien ja asentajien tulosta Botnian sellutehtaan työmaalle Uruguayssa on johtanut vakavaan paikalliseen kiistaan. Sadat hankkeen uruguaylaiset rakennustyöläiset menivät tiistaina lakkoon protestina suunnitelmalle käyttää huomattavaa määrää ulkomaista työvoimaa. Aloitettuaan työtaistelun lakkolaiset ryhtyivät vaikeuttamaan muiden työntekijöiden työntekoa muun muassa estämällä kuljetuksia työmaa-alueelle. Tällä hetkellä hanke työllistää paikan päällä noin 3 000 työntekijää.

Botnia reagoi työnteon häirintään keskeyttämällä rakennus- ja asennustyöt kokonaan. Yhtiön mukaan protestoijien toiminta teki turvallisen työskentelyn mahdottomaksi.

Uruguaylaisten tiedotusvälineiden mukaan Uruguayn rakennustyöläisten ammattiliitto Sunca pitää protestoijien toimintaa vastuuttomana. Järjestö korostaa pitävänsä kiinni Botnian kanssa tekemistään sopimuksista.

Lisädramatiikkaa muutoinkin kärjistyneelle tilanteelle luo se, että espanjalainen Ence ilmoitti torstaina siirtävänsä oman selluhankkeensa rajajoen varrella sijaitsevasta Fray Bentosista jonnekin muualle Uruguayhin. Botnian jo pitkällä oleva tehdashanke sijaitsee niin ikään Fray Bentosissa. Ence aikoo kaksinkertaistaa suunnittelemansa sellutehtaan kapasiteetin puolesta miljoonasta tonnista miljoonaan. Yhtiö perusteli siirtopäätöstään sillä, että Fray Bentosin perusrakenteet eivät riittäisi kahdelle jättimäiselle sellutehtaalle.

Ence on irtisanonut Uruguayssa pääosan selluhanketta valmistelleesta henkilöstöstään.

Lue myös:

Botnian selluhanke Uruguayssa tarvitsee tuhat hitsaajaa ja asentajaa Suomesta ja muualta Euroopasta (uutinen 12.9.2006)

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta on toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi