Kiinalaistetaanko seuraavaksi lentokoneiden huolto?

13.03.2006 08:48

Australian kansallinen lentoyhtiö Qantas suunnittelee koneidensa huoltotöiden mittavaa siirtämistä Kiinaan tai johonkin toiseen matalan kustannustason maahan. Australialaislehtien mukaan ehdolla on myös muun muassa Indonesia. Vaarassa on runsas kolmannes Australiassa toimivan huolto-organisaation 6 900 työpaikasta.

Ammattiliitto AMWU aloitti 9. maaliskuuta tehostetun kamppailun Qantasin lentokonehuollon työpaikkojen ulkomaille siirtoa vastaan. Ensi vaiheessa järjestö käyttää painostuskeinonaan työsääntöjen pikkutarkkaa noudattamista. Qantasin lentokonehuollon työntekijöistä 2 100 on AMWU:n jäseniä.

AMWU on uhannut, että se voimistaa painostustaan, ellei Qantasin johto lupaa pitää huollon työpaikat Australiassa. Liitto vetoaa suureen yleisöön korostamalla, että Qantasin lennot ovat pitkään kuuluneet maailman turvallisimpiin Australiassa hoidetun huollon korkean tason ansiosta.

Lentävän kengurun vaihtaminen lentävään pandaan heikentäisi turvallisuutta, AMWU:n johtaja Doug Cameron varoittaa.

AMWU:n kamppailuasemaa vaikeuttaa se, että Qantas on siirtämässä Australian sisällä satoja työpaikkoja alueille, joilla ammatillinen järjestäytyminen on vähäistä. Samalla huollon painopiste keskittyy osavaltioihin, jotka ovat omaksuneet liittovaltion tasolla viime vuoden lopulla hyväksytyn, ay-liikkeen vaikutusvaltaa rajoittavan lainsäädännön.

Lue myös:

Yli puoli miljoonaa australialaista protestoi työlakien kurjistamisesitystä (uutinen 16.11.2005)

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi