Keskitetyn kannatus kasvussa

Liittokohtaista työmarkkinaratkaisua kannattaa tällä hetkellä alle viidennes (19 %) kansalaisista. Enemmistö (54 %) suomalaisista kannattaa keskitettyä, maltilliset palkankorotukset sisältävää ratkaisua. Työpaikka- ja yrityskohtaisen ratkaisun kannalla on 21 prosenttia suomalaista.
27.08.2013 16:56
Keskitetty raamisopimus allekirjoitettiin marraskuussa 2011

Tiedot käyvät ilmi Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK:n TNS Gallupilla teettämästä kansalaiskyselystä. Vastaavassa kyselyssä neljä vuotta sitten liittokohtainen sopiminen sai kaksi kertaa enemmän kannatusta (38 %) ja keskitetyn ratkaisun suosio jäi 32 prosenttiin.

Elokuussa 2013 toteutetun kyselyn perusteella keskitetty työmarkkinaratkaisu saa suosiota varsinkin Sdp:n (71 %) ja Vasemmistoliiton (69 %) kannattajilta. Työpaikka- tai yrityskohtainen ratkaisu on suosituin Kokoomuksen kannattajien keskuudessa (36 %), mutta heistäkin puolet pitää keskitettyä ratkaisua nykytilanteessa parhaana vaihtoehtona.

TNS Gallup Oy haastatteli kyselyä varten 1 003 äänestysikäistä henkilöä.

SAK:laiset luottamushenkilöt: Työntekijät hyväksyvät maltilliset palkankorotukset

SAK on selvittänyt myös luottamushenkilöiden näkemyksiä syksyn työmarkkinaratkaisusta. Enemmistö (69 %) SAK:n luottamushenkilöpaneeliin vastanneista arvioi työpaikkansa henkilöstön hyväksyvän keskitetyn työmarkkinaratkaisun ja maltilliset palkankorotukset. Myönteiseen suhtautumiseen luottavat erityisesti julkisten alojen (76 %) ja yli 250 henkilöä työllistävien työpaikkojen (74 %) luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut.

Luottamushenkilöistä yli puolet (52 %) uskoo, että keskitetty ratkaisu ja maltilliset palkankorotukset voisivat varmistaa nykyisten työpaikkojen säilymisen tai lisätä niitä. Varsinkin julkisilla aloilla (68 %) keskitetty ratkaisu arvioidaan työpaikkojen kannalta hyväksi ratkaisuksi.

Työmarkkinaratkaisun muodoksi valtaosa (81 %) luottamushenkilöistä toivoi keskitettyä ratkaisua. Liittokohtaisia työehtoneuvotteluja kannatti alle kuudesosa (16 %). Työpaikka- tai yrityskohtainen työehdoista sopiminen sai luottamushenkilöiltä alle prosentin kannatuksen.

Luottamushenkilöpaneeliin vastasi elokuussa 1 110 SAK:laisten ammattiliittojen luottamusmiestä ja työsuojeluvaltuutettua.

Lisätiedot

SAK:n järjestöjohtaja, hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola, puh. 050 2781