s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kesäduunari-info vastaa kesäty…

Kesäduunari-info vastaa kesätyöntekijöiden kysymyksiin

Kesäduunari-info auttaa jälleen kesällä nuoria työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä. Maksuton palvelu aloittaa 2. toukokuuta. Se toimii puhelimitse numerossa 0800 179 279 tai sähköisen lomakkeen kautta osoitteessa www.kesaduunari.fi.

Palvelu löytyy ensimmäistä kertaa myös Facebookista osoitteesta www.facebook.com/kesaduunari. Facebook-sivujen tarkoituksena on erityisesti herättää keskustelua nuorten työsuhdeasioista, ja sivuilla nuoret työntekijät voivat vertailla omia kesäduunikokemuksiaan. Yksityisempää neuvontaa omaan työsuhteeseen liittyen saa puhelimitse tai sähköisen lomakkeen kautta.

– Kesäduunarineuvontaan kannattaa ottaa yhteyttä jo ennen työsopimuksen allekirjoittamista, jos on epävarma siihen liittyvistä asioista. Palvelemme mielellämme myös työnantajia, sanoo kesäduunarineuvoja Joonas Tutti.

Viime vuonna yli 400 yhteydenottoa

Edellisinä vuosina kysymyksiä on tullut paljon esimerkiksi palkoista, lomakorvauksista sekä työvuorojen pituudesta. Palvelu on osoittautunut erittäin tarpeelliseksi: viime vuonna yhteydenottoja tuli reilusti yli 400.

– Tiedustelujen määrät ovat kasvaneet viimeisten kolmen vuoden aikana, ja jos trendi jatkuu samanlaisena, kyselyt lisääntyvät tänäkin vuonna, Tutti uskoo.

Puhelinpalvelu on avoinna 24. elokuuta asti maanantaista perjantaihin klo 9–15. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Neuvontapalvelun tarjoavat palkansaajakeskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava.