Kemira kieltäytyi työntekijöiden esittämistä yt-neuvotteluista

Kemira on kieltäytynyt aloittamasta työntekijöiden esittämiä yt-neuvotteluja yhtiön kolmella tehtaalla liittyen työntekijöiden määrään. Kemiran Oulun tehtaan pääluottamusmies Tomi Juntunen on pettynyt. SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto katsoo työnantajan toimineen lain hengen vastaisesti.
04.03.2013 16:00
SAK
Kemiran pääkonttori Helsingissä

Anu-Tuija Lehto ei muista yhtään aikaisempaa tapausta, jossa tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin perustuva yt-menettely on käynnistetty työntekijöiden aloitteesta.

– Työntekijöiden yt-neuvottelualoitteessa tuli hyvin esiin yhteistoimintalain tarkoitus. Lain tarkoituksena on edistää työnantajan ja henkilöstön vuorovaikutusta sekä kehittää yhteisymmärryksessä yrityksen toimintaa ja työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia yrityksessä tehtäviin päätöksiin, sanoo Anu-Tuija Lehto.

Lehdon mielestä työnantajan toiminta on yt-lain hengen vastaista, vaikka kieltäytymisestä ei tässä tapauksessa koidu sanktioita.

Kemira Oy:n työntekijät esittivät helmikuun loppupuolella yhteistoimintamenettelyn käynnistämistä yhtiön kolmella tuotantolaitoksella perusteena taloudelliset ja tuotannolliset syyt. Työntekijöiden mielestä viime syksynä yhtiössä toteutettu saneeraus oli ylimitoitettu. Tuolloin irtisanottiin tai vähennettiin eläkejärjestelyillä noin 150 työntekijää. Työntekijät esittivät yt-menettelyn aloittamista Oulun tehtaan lisäksi Kemiran Äetsän ja Joutsenon tehtailla.

Ylityöt lisääntyneet irtisanomisten jälkeen

Työvoiman vähentämisen jälkeen työntekijät ovat joutuneet Tomi Juntusen mukaan tekemään poikkeuksellisen paljon ylitöitä. Saneerauksen yhteydessä osa tehtaiden toiminnoista ulkoistettiin. Osassa ulkoistettuja töitä työntekijöille on tarjottu ns. nollatyösopimuksia, jotka eivät takaa yhtään työtuntia.

Tomi Juntunen pitää selvänä, että Kemiran on palkattava lisää työntekijöitä.

– Neljännes meidän tehtaan työntekijöistä eläköityy seuraavan viiden vuoden aikana. Me tarvitsemme 30 uutta työntekijää tulevan kolmen vuoden aikana, jos työntekijöiden määrä halutaan pitää nykyisenä.

Juntunen arvostelee työnantajan toimintaa lyhytnäköiseksi. Viime syksyn yt-neuvotteluissa ei hänen mukaansa huomioitu mitenkään tulevia eläköitymisiä.