s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kemianliitto ja Teva yhdistyvä…

Kemianliitto ja Teva yhdistyvät

Kemianliitto ja Teva yhdistyvät 2004.

SAK:laiset Kemianliitto ja Tekstiili- ja vaatetustyöväen liitto Teva allekirjoittivat tänään aiesopimuksen liittojen sulautumisesta uudeksi liitoksi. Uusi liitto aloittaa kesäkuussa 2004. Siitä tulee SAK:n kolmanneksi suurin teollisuusliitto 51 000 jäsenellä.

Yhdistymisellä liitot tavoittelevat lisää painoarvoa sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Päällekkäisten toimintojen purkaminen vapauttaa resursseja ja tarjoaa mahdollisuuksia toiminnan tehostamiseen ja myös uudenlaiseen toimintaan. Päällekkäisyyksien poistamisella liitot lisäksi säästävät kustannuksia.

Uuden liiton perustamissopimus allekirjoitetaan ensi vuoden toukokuussa. Siihen asti liitot neuvottelevat sulautumisen yksityiskohdista. Fuusion käytännön toteuttamista varten liitot perustavat talous- ja toimitilakysymyksiä käsittelevän työryhmän sekä sääntötyöryhmän. Fuusion johtoryhmä raportoi sulautumisen etenemisestä liittojen hallituksille.

Ulkopuoliseksi selvitysmieheksi liitot valitsivat konsultti Tarmo Hyvärisen, joka oli mukana myös Palvelualojen ammattiliiton PAMin fuusiossa.

Liitot pitävät fuusiosta päättävät liittokokouksen ja valtuuston kokouksen samanaikaisesti toukokuussa 2004. Yhdistynyt liitto saa uuden nimen ja uudet säännöt. Yhdistyneessä liitossa työehtosopimukset ja sopimusalat säilyvät ennallaan.

Kemianliiton nykyinen toimisto on Helsingissä ja Tevan Tampereella. Uuden liiton kotipaikaksi tulee Helsinki.

Kemianliiton puheenjohtaja on vuodesta 1996 ollut Timo Vallittu, ja Auli Korhonen on toiminut Tevan puheenjohtajana vuodesta 1999.

Sekä Kemianliiton että Tevan valtuustot olivat koolla Hyvinkäällä 21. ja 22.3.