s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kemianliitto ja Teva yhdistymä…

Kemianliitto ja Teva yhdistymässä

Kemianliitto ja Teva suunnittelevat yhdistymistä.

Kemianliitto ja Tekstiili- ja vaatetustyöväen liitto Teva ovat aikeissa yhdistyä. Parhaillaan kummankin liiton valtuustot ovat koolla Hyvinkäällä ottamassa kantaa yhdistymistä koskevaan aiesopimukseen. Aiesopimuksessa on asetettu tavoitteeksi, että liitot yhdistyisivät keväällä 2004. Eräitä toimintoja, kuten lehdet, voitaisiin yhdistää jo vuoden 2004 alusta.

Kemianliiton hallitus on asettunut yksimielisesti kannattamaan liittojen yhdistämistä. Liiton puheenjohtaja Timo Vallitun mukaan yhdistymisen hyödyt ovat selvästi haittoja merkittävämpiä:

– Olennaista on, että fuusio hyvin todennäköisesti tehostaa edunvalvontaa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Liittojen fuusio olisi luonnollinen ratkaisu sikälikin, että suomalaisen tevanake-teollisuuden ongelmat ovat hyvin samanlaisia.

Tevan puheenjohtajan Auli Korhosen mukaan päällekkäisten toimintojen purkaminen vapauttaisi voimavaroja myös uudenlaiseen toimintaan. Korhonen mainitsee suurempien liittokokonaisuuksien rakentamisen olevan pohjoismainen ja osin eurooppalainenkin malli, sillä Teva on viimeinen itsenäinen tekstiili- ja vaatetusalan ammattiliitto Pohjoismaissa.

Tällä hetkellä Kemianliitossa on 35 000 jäsentä ja se tekee työehtosopimukset yhdeksällä sopimusalalla. Tevassa on 16 300 jäsentä ja kaksi sopimusalaa.

Lisätietoja Kemianliiton ja Tevan valtuustojen kokouksesta löytyy mm. Kemianliiton Internet-palvelusta.