s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Keinot työurien pidentämiseen …

Uutinen

Keinot työurien pidentämiseen löytyivät – EK vaatii silti työttömyysputken poistoa

SAK:n hallitus

SAK:n hallituksen mielestä työmarkkinajärjestöjen yhteinen työryhmä on löytänyt keinot, joilla suomalaisten työuria voitaisiin pidentää kolmella vuodella vuoteen 2025 mennessä. Työelämän uudistuksia pohtineen työryhmän tulokset eivät kuitenkaan näytä riittävän Elinkeinoelämän keskusliitto EK:lle. EK on hakenut neuvotteluissa pelkästään taloudellista hyötyä eli työnantajien kustannusten rajua supistamista.

Työnantajapuoli piti neuvotteluissa jääräpäisesti esillä ikääntyneiden työttömyysturvan leikkaamista eli lisäpäivien poistamista. Työurien pidentämiseen lisäpäivien poistolla ei ole mainittavaa vaikutusta. Hyvässä työllisyystilanteessa lisäpäivien poistaminen pidentäisi keskimääräisiä työuria alle kuukauden, korkean työttömyyden oloissa vain muutaman päivän.

Sen sijaan EK:n vaatimus työttömyysturvan lisäpäivien poistamisesta leikkaisi reilut 100 miljoonaa euroa työnantajien työttömyysturvamenoja vuodessa. Työttömyyden kasvaessa summa moninkertaistuisi. Näistä kustannuksista EK pyrki eroon työuraneuvotteluiden varjolla. Samalla EK yritti siirtää työttömyysturvan kustannukset valtion eli veronmaksajien maksettavaksi.

SAK:n hallitus muistuttaa, että perimmäiset syyt työttömyysturvan lisäpäiville joutumiseen ovat työn vähyys ja irtisanomiset.

Tuloksia saadaan työkyvyn ja työhyvinvoinnin parantamisesta

Työelämän uudistuksia pohtinut Ahtelan työryhmä löysi keinot, joilla työuria voitaisiin pidentää lähes kahdella vuodella. Vuoden 2005 eläkeuudistus ja viime vuonna solmittu sosiaalitupo pidentävät asiantuntijoiden laskelmien mukaan työuria kahdella vuodella. Yhdessä nämä toimenpiteet ylittäisivät reilusti Vanhasen hallituksen vaatimuksen kolmen vuoden pidennyksestä eläkkeelle siirtymisikään.

Pääministeri Vanhasen viime talvena esittämä yleisen eläkeiän nostaminen kahdella vuodella lykkäisi eläkkeelle siirtymisikää vain seitsemällä kuukaudella vaadittuun aikaan mennessä.

SAK toivoo, että Vanhasen hallitus ottaisi työmarkkinajärjestöjen löytämät ratkaisut vakavaan pohdintaan eläke- ja työurakysymysten jatkovalmistelussa. Ne ovat selkeä vaihtoehto eläkeiän korottamiselle.