Karenssien purku vauhdittamaan työllistymistä

SAK ehdottaa työnsä aloittavassa työllistämistyöryhmässä työttömien karenssien yksinkertaistamista.
08.09.2016 11:24
SAK:n työelämäasioiden johtaja Saana Siekkinen.

– Työvoimapoliittisen harkinnan keventäminen vapauttaisi resursseja itse asiaan eli työllistymispalveluihin ja työhön pääsyn nopeuttamiseen, korostaa työryhmään SAK:sta osallistuva työelämäasioiden johtaja Saana Siekkinen.
Suomen suurin palkansaajakeskusjärjestö on jo aiemmin esittänyt työllistämisen keinoina muun muassa perhevapaiden uudistamista sekä omaehtoisen kouluttautumisen ja sivutoimisen opiskelun helpottamista myös työttömille.

Siekkinen muistuttaa, että Suomen työllisyysaste voisi olla puolitoista prosenttiyksikköä korkeampi, jos nuorten naisten työllisyys olisi meillä sama kuin Ruotsissa.

– Perhevapaiden uudistaminen SAK:n mallilla ei myöskään lisää yhteiskunnan eikä työnantajan kustannuksia.

SAK:n hallitus totesi maanantaina järjestön olevan valmis tutkimaan ansioturvaan tehtäviä rakenneuudistuksia, mutta suoranaisia säästöjä se ei pidä vaihtoehtona.

–  Porrastus saattaa pahimmillaan synnyttää uudenlaisia tulo- ja kannustinloukkuja, työpaikkoja porrastamisella ei luoda. Lisäksi ansiosidonnaisen päivärahan kesto lyhenee hallituksen päätöksellä sadalla päivällä ensi vuoden alusta, joten lisäleikkaukset olisivat työttömille aivan liikaa, työelämäasioiden johtaja Siekkinen painottaa.

Neljä tapaa kehittää työttömyysturvaa.

Esitykset työllisyyden edistämiseksi.

SAK:n malli perhevapaiden uudistamiseksi.