s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kansainvälisen ay-liikkeen sit…

Uutinen

Kansainvälisen ay-liikkeen sitouduttava edistämään ILO:n globalisaatiosuosituksia

SAK:n johtaja Marjaana Valkonen:

Marjaana Valkonen

– SAK pitää tärkeänä, että kansainvälinen ay-liike sitoutuu edistämään ILO:n maailmankomission globalisaation sosiaalista ulottuvuutta koskevien suositusten toteuttamista. Maailmankomission esityksistä on syntynyt laaja vuoropuhelu ja ay-liikkeen on otettava paikkansa tässä vuoropuhelussa. Kansallisten ammattijärjestöjen onkin vaikutettava kansallisiin hallituksiin maailmankomission esitysten toteuttamiseksi käytännössä, totesi SAK:n kansainvälisen osaston johtaja Marjaana Valkonen Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälisen liiton, VAKL:n edustajakokouksessa Japanissa.

Suomen tasavallan presidentti Tarja Halonen esittelee VAKL:n kokouksessa torstaina 9.12. ILO:n maailmankomission raportin, joka julkaistiin tämän vuoden helmikuussa. VAKL:n huippukokouksen on tarkoitus päättää, miten ay-liike kansainvälisellä tasolla vie raportin toimenpiteitä eteenpäin.

Valkosen mukaan maailmankomission raportti painottaa, että globalisaation hallinta alkaa kotoa. Ammattiyhdistysliikkeen on pystyttävä vastaamaan tähän haasteeseen ja toimia kolmikannan ja sosiaalisen vuoropuhelun kehittämiseksi.

– Meillä on Suomessa vahvat kolmikantayhteistyön perinteet. Sen olennainen perusta on työmarkkinajärjestöjen kyky neuvotella ja sopia. Ammattiyhdistysliike toimii kuitenkin eri puolilla maailmaan hyvin erilaisissa oloissa. Monessa maassa ay-liike joutuu edelleen taistelemaan järjestäytymis- ja sopimisoikeudesta. SAK pitää tärkeänä, että VAKL edistää työehtosopimusten kunnioittamiseen perustuvia työmarkkinasuhteita kaikissa maissa. Työntekijöillä on oltava oikeus järjestäytyä ja neuvotella kollektiivisesti työehtosopimuksista kaikkialla maailmassa. Vahva ja yhtenäinen kansainvälinen ammattiyhdistysliike voi edistää yhteisin voimin myös tätä päämäärää, Valkonen painotti.

Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälisen liiton VAKL:n edustajakokous pidetään 5.-10.12. Japanissa. Huippukokouksen teemana on kansainvälinen työntekijäliike 2000-luvulla ja globalisaation vaikutukset työntekijöihin. Huippukokous vastaa globalisaation asettamiin haasteisiin vahvistamalla kansainvälisen ay-liikkeen yhtenäisyyttä ja toimintakykyä.

VAKL tekee edustajakokouksessaan historiallisen päätöksen yhdistää VAKL ja kristillinen Maailman työn liitto, MTL. Uusi maailmanjärjestö kokoaa yhteen VAKL:n ja MTL:n jäsenjärjestöt sekä niiden ulkopuolella olevia demokraattisia ja riippumattomia ay-keskusjärjestöjä. Uuden keskusjärjestön perustava kokous on tarkoitus pitää vuonna 2006.

Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL kokoaan yhteen 148 miljoonaa työntekijää ja palkansaajaa 152 maassa. Siihen kuuluu kaikkiaan 234 jäsenjärjestöä. Suomalaiset keskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava ovat kaikki VAKL:n jäseniä.

Lue lisää VAKL:n edustajakokouksesta.