s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kansainvälisen ay-liikkeen hui…

Kansainvälisen ay-liikkeen huippukokous vastaa globalisaation haasteisiin

Marjaana Valkonen

Vapaiden ammattiyhdistysten VAKL ja kristillinen Maailman työn liitto yhdistyvät

(SAK, STTK, AKAVA) – Joulukuun alussa Japanissa kokoontuva kansainvälisen ammattiyhdistysliikkeen huippukokous vastaa globalisaation asettamiin haasteisiin vahvistamalla kansainvälisen ay-liikkeen yhtenäisyyttä ja toimintakykyä, sanoi SAK:n kansainvälisen osaston johtaja Marjaana Valkonen tiedotustilaisuudessa keskiviikkona.

Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälisen liiton, VAKL:n edustajakokous tekee historiallisen päätöksen yhdistää VAKL ja kristillinen Maailman työn liitto, MTL. Uusi maailmanjärjestö kokoaa yhteen VAKL:n ja MTL:n jäsenjärjestöt sekä niiden ulkopuolella olevia demokraattisia ja riippumattomia ay-keskusjärjestöjä. Uuden keskusjärjestön perustava kokous on tarkoitus pitää vuonna 2006.

Valkosen mukaan VAKL:n huippukokouksen tavoitteena on rakentaa maailmalaajuisesta ammattiyhdistysliikkeestä entistä tehokkaampi, näkyvämpi ja vahvempi vaikuttaja globaalissa taloudessa.

– Kansainvälinen ay-liike näkee haasteenaan globalisaatiokehityksen muuttamisen siihen suuntaan, että se turvaisi mahdollisuudet kunnon työhön, tasaisen tulonjaon, sukupuolten tasa-arvon, turvalliset työpaikat, vahvat julkiset palvelut, sosiaaliturvan ja työntekijöiden oikeudet sekä kestävän kehityksen. VAKL:n edustajakokouksen pääteemana onkin Solidaarisuuden globalisoiminen, Valkonen sanoi.

Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL kokoaan yhteen 148 miljoonaa työntekijää ja palkansaajaa 152 maassa. Siihen kuuluu kaikkiaan 234 jäsenjärjestöä. Suomalaiset keskusjärjestöt SAK, STTK ja Akava ovat kaikki VAKL:n jäseniä.

VAKL:n puheenjohtajaksi ensimmäistä kertaa nainen

VAKL:n uudeksi puheenjohtajaksi on vahvasti ehdolla Australian keskusjärjestön ACTU:n puheenjohtaja Sharan Burrow. Hän on ollut ACTU:n puheenjohtajana vuodesta 2000 lähtien. Hän olisi ensimmäinen nainen VAKL:n puheenjohtajana.

Pohjoismaisella ay-liikkeellä on ollut VAKL:n hallituksessa kaksi edustajaa ja työvaliokunnassa yksi. Pohjolan edustajina hallituksessa vuosina 2000-2004 ovat olleet SAK puheenjohtaja Lauri Ihalainen ja Ruotsin LO:n puheenjohtaja Wanja Lundby-Wedin. Lisäksi Ihalainen on ollut työvaliokunnan jäsen.

• SAK:n kansainvälisen osaston johtaja Marjaana Valkonen, puh. (09) 7721 306
  • STTK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Risto Kousa, puh. (09) 1315 2370