Kanadan lainsäätäjät ovat loukanneet laajasti ay-oikeuksia

29.03.2005 14:47
Canadian Labour Rights

Kanadassa vuoden 1981 jälkeen luotu lainsäädäntö loukkaa ay-oikeuksia peräti 170 kohdassa. Johtopäätös sisältyy kiirastorstaina julkaistuun selvitykseen. Sen ovat teettäneet julkisen sektorin ammattiliitto Nupge ja liikealan ammattiliitto UFCW, joilla on yhteensä 570 000 jäsentä.

Valtaosa ay-oikeuksia rikkovista laeista on säädetty maakuntien lainsäädäntöelimissä. Tapaukset on jaettu kahteen pääryhmään. Toiset määräykset rajoittavat järjestäytymisoikeutta, toiset kollektiivista sopimustoimintaa. Jälkimmäiseen ryhmään on sisällytetty niin sanotut pakkosovintotapaukset, joissa työntekijät on viranomaisten päätöksellä velvoitettu alistumaan työnantajien ehdotuksia myötäilleisiin työehtosopimuksiin.

Selvitys kiinnittää huomiota Kanadan heikkoon sitoutumiseen Kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimuksiin. Kanada on ratifioinut niistä vain pienen osan.

Ay-oikeuksien laajamittainen polkeminen Kanadassa näkyy ILO:ssa myös Kanadaa koskevien valitusten suurena määränä. ILO:n järjestäytymisvapautta koskevalle komissiolle on osoitettu viidenneksi eniten Kanadaa koskevia valituksia. Niiden määrällä mitattuna Kanadaa pahempia ovat vain Kreikka ja kolme eteläamerikkalaista maata.

Tuoreen selvityksen julkistaminen aloitti Kanadassa ay-liikkeen uuden kampanjan ay-oikeuksien vahvistamisen puolesta. Nupge ja UFCW vaativat työelämän lainsäädännön perusteellista uudistamista työntekijöiden oikeuksien kunnioittamisen pohjalta.

Yritysmaailmassa kampanja kohdistuu muun muassa maailman suurimpaan kauppaketjuun Wal-Martiin, joka pyrkii niin Kanadassa kuin Yhdysvalloissakin mielivaltaisin keinoin estämään työntekijöidensä ammatillisen järjestäytymisen.

Nupgen ja UFCW:n teettämä selvitys löytyy osoitteesta www.labourrights.ca.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi