s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Kaikkia Suomessa työtä tekeviä…

Kaikkia Suomessa työtä tekeviä on kohdeltava samalla tavoin

Matti Tukiainen

SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen:

– Euroopan unionin laajentuminen ja Viron EU-jäsenyys ovat myönteisiä ja tärkeitä päätöksiä. Laajentuminen luo edellytyksiä hyvinvoinnin lisääntymiselle. Alkuvaiheessa laajentuminen voi kuitenkin tuottaa myös sopeutumisongelmia työmarkkinoilla. Tämä siksi, että erot vanhojen ja uusien jäsenmaiden välillä ovat monessa suhteessa vielä suuret.

– Suomalaisten yhteinen lähtökohta on, että Suomessa kaikkia työtä tekeviä on kohdeltava samalla tavoin riippumatta siitä, mistä työntekijä on kotoisin. Tätä pyrkimystä tukevista valvontatoimista sovittiin reilu viikko solmitussa tulopoliittisessa kokonaisratkaisussa. Tämä oli merkittävä avaus työehtovalvonnan tehostamiseksi. Työtä ulkomaalaisten työehdoilla keinottelun ehkäisemiseksi on edelleen syytä jatkaa.

– Nyt avattavan SAK:n palvelupisteen, Suomen työelämän infopisteen tarkoituksena on tukea samaa tavoitetta. Palvelupisteestä Virosta Suomeen työhön hakeutuvalle tarjotaan mahdollisuus saada tietoa Suomen työelämästä, sen tarjoamista mahdollisuuksista sekä Suomessa työskentelyyn liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista.

– On tärkeää, että ulkomailta Suomeen töihin tulevat tietävät omat oikeutensa, onpa kyse sitten palkoista, lomista, irtisanomisturvaan tai vaikkapa työsuojeluun tai työterveyshuoltoon liittyvistä kysymyksistä. Jos taas työpaikalla tulee esimerkiksi työehtoihin liittyviä ongelmia, on palkansaajalla ammattiliiton jäsenenä oikeus saada apua, tukea ja neuvontaa ammattiliitolta. Valtaosa, noin 80 prosenttia suomalaisista palkansaajista kuuluukin oman alansa ammattiliittoon.

– Toisaalta suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen ja kehittäminen edellyttävät, että niin työnantajat kuin palkansaajatkin täyttävät omat velvoitteensa ja maksavat Suomessa tehdystä työstä asianmukaiset verot ja maksut.

Tämä tiedote löytyy myös viroksi osoitteessa www.sak.fi/tallinn.