Jyväskylässä keskusteltiin äänestämisen tärkeydestä

Länsi-Suomen SAK-päivät järjestettiin viikonloppuna Jyväskylässä. Mukana oli noin sata ammattiyhdistysaktiivia. Päivien kuntavaalipaneeliin osallistuivat SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly, kunta- ja hallintoministeri Henna Virkkunen sekä Jyväskylän kaupunginvaltuuston vpj. Jari Blom.
26.09.2012 16:49
Lauri Lyly jutteli osallistujien kanssa ennen tilaisuuden alkua

Kaikki panelistit tähdensivät äänestämisen tärkeyttä. Demokratian kannalta tärkeää on, että äänestäjä voi vaikuttaa omalla äänellään palveluihin, mikä edellyttää riittävän suurta ja vahvaa kuntaa. Yhteinen huoli oli myös kuntien taloustilanteesta sekä työttömyyden kasvusta.

Virkkunen: Eroon jäykistävistä normeista

Erojakin vaalikeskustelussa löytyi. Ministeri Henna Virkkunen tähdensi, että kuntien pitäisi saada enemmän valinnanvapautta päättää palveluistaan, ja jäykistävistä normeista pitäisi päästä eroon. Virkkunen kyseenalaisti sen, onko kunnan työntekijöiden sallittu määrä kunnanhallituksen jäseninä liian suuri.

Kuntien hankintaosaaminen ja kilpailuttaminen vaikuttavat merkittävästi siihen, karkaavatko työt monikansallisille yrityksille. Virkkunen muistutti, että kuntien yhteenlaskettu budjetti on n. 40 mrd euroa, joista kuntien hankintoja on n. 15 mrd euroa.

Lyly: Lisää kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja

Lauri Lyly ihmetteli, ollaanko kuntauudistuksessa kuntien ja valtion välistä työnjakoa miettimässä ollenkaan uudestaan? Muutaman sadan asukkaan ja Helsingin yli puolen miljoonan asukkaan kuntia koskevat samat lait.

Lylyn mielestä peruspalvelut pitää hoitaa yhden hallinnon alla, jotta demokratia toteutuu paremmin. Kuntalaisen palvelujen kannalta olennaista on perusterveydenhuollon toimivuuden parantaminen.

Työn perässä joudutaan muuttamaan paljon. Lyly korosti, että työvoiman liikkumisessa asuntopolitiikka ratkaisee. Asunnot ovat kasvukeskuksissa liian kalliita, pitää rakentaa lisää kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja.

Myös Lylyn mielestä kunnissa osto-osaaminen on usein huonoa, ja huonosti valmistellut ja valvotut hankinnat tukevat välillä myös harmaata taloutta. Kuntajohtajien pitäisi tehostaa toimintaa. Henkilöstö pitää ottaa paremmin mukaan uudistuksiin ja vähentää kunnissa määräaikaisia ja lyhyitä työsuhteita, vaati Lyly.

Blom: Riittävä henkilöstön mitoitus auttaa jaksamaan

Jari Blom tähdensi, että kunnissa itsessään pitää käydä keskustelua tärkeimmistä tehtävistä. Oma-aloitteisuutta tarvitaan. Valtuustoissa pitäisi myös enemmän tunnustaa taloudellisia tosiasioita eikä lupailla liikoja vaalien alla.

Terveyspalveluja kehitettäessä kuntien pitäisi tietää, mikä on keskussairaaloiden ja terveyspiirien tulevaisuus. Riittävä henkilöstön mitoitus auttaa jaksamisessa vaativissa, esimerkiksi hoiva-alan tehtävissä, korosti Blom.

Ahti Ruoppila