Jürgen Peters valittiin IG Metallin uudeksi puheenjohtajaksi

01.09.2003 12:47
IG Metallin liittokokous 29.-31.8. ja 14.-18.10.2003

Saksan metalliliitto IG Metall valitsi sunnuntaina päättyneessä liittokokouksessa uudeksi puheenjohtajakseen Jürgen Petersin, 59, ja varapuheenjohtajakseen Berthold Huberin, 53. Molempien valintaa kannatti kaksi kolmasosaa kokousedustajista. Aiemmin puheenjohtaja on valittu tavallisesti noin 90 prosentin kannatuksella.

Uuden puheenjohtajan epätavallisen matala kannatus heijastaa merkittäviä näkemyseroja liiton sisällä. Saksan valtamedia luonnehtii Petersin kannattajia edunvalvonnan perinteistä vasemmistolaista toimintalinjaa edustavaksi ryhmäksi. Vähemmistöön jääneet valtamedia on leimannut uudistushenkisten leiriksi. Uusi varapuheenjohtaja Huber on sen näkyvin edustaja.

Erilaiset näkemykset liiton linjasta ja eri henkilöiden sopivuudesta järjestön johtoon puhkesivat avoimiksi alkukesällä. Silloin liiton sisäistä kiehuntaa voimisti Saksan itäisissä osissa 35-tuntisen työviikon puolesta järjestetyn lakon epäonnistuminen. Petersillä oli työtaistelun johtamisessa keskeinen vastuu.

IG Metall esittää Saksan hallitukselle 20 miljardin euron investointiohjelmaa. Sillä elvytettäisiin taloutta taantumasta sekä kohennettaisiin yhteiskunnan perusrakenteita ja kansalaisten elämän laatua. IG Metall arvostelee liittokansleri Gerhard Schröderin hallituksen ratkaisuja ja suunnitelmia, jotka supistavat eläke- ja eräitä muita sosiaalietuja.

IG Metall

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut