s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset JHL vei voiton pätkätyö-lauluk…

JHL vei voiton pätkätyö-laulukilpailussa

SAK 1907-2007

SAK juhlii 100-vuotisiaan myös työväenkulttuurin merkeissä

SAK:n Laulunpätkiä pätkätyöstä -kilpailu huipentui sunnuntaina Silja Europalla järjestettyyn finaaliin. Uusia työväenlauluja seuloneen kilpailun voitti Jukka Vuoristo Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta JHL:stä. Hänen Raaputusoikeus-laulunsa oli tuomariston ehdoton suosikki. Toiselle sijalle nousi Viestintäliiton Seppo Lammi laululla Haaskanpätkiä ja kolmanneksi tuli Puuliiton Juha-Pekka Pellinen laululla Pätkätyöläinen. Tuomariston puheenjohtajan, lauluntekijä Heikki Salon mukaan kilpailun taso oli yllättävän hyvä. Voittajat palkittiin rahapalkinnoin.

Laulunpätkiä pätkätyöstä -kilpailuun pääsivät osallistumaan aikaisemmin levyttämättömät laulut, joiden aiheena on pätkätyö tai pätkätyöläiset. Lauluntekijöiltä edellytettiin jonkin SAK:laisen ammattiliiton jäsenyyttä. Kaikkiaan Laulunpätkiä pätkätyöstä -kilpailuun osallistui 40 uutta työväenlaulua. Niistä esiraati karsi 10 finalistia, jotka esittivät kilpailukappaleensa yleisön ja tuomariston edessä. Yleisö koostui Työväen Musiikkitapahtuman Laulu palaa -risteilyn väestä, joten kilpailijoille riitti kannustusjoukkoja omista liitoistaan.

Laulunpätkiä kuullaan seuraavan kerran heinäkuun lopussa, jolloin pätkätyölaulukilpailun parhaat kappaleet esitetään tähtiartistien tulkitsemana Valkeakoskella järjestettävässä Työväen Musiikkitapahtumassa. Laulunpätkiä pätkätyöstä -juhlakonsertin housebandina toimii Miljoonasade.

SAK:n juhlavuoden kulttuuriosuus jatkuu seuraavaksi työkavereita ikuistaen. Minun työkaverini -valokuvakilpailu kerää vappuun saakka työpaikkojen tunnelmia. Parhaat kuvat nähdään Työväen Musiikkitapahtuman yhteydessä järjestettävässä näyttelyssä.