s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Järjestöjen kanneoikeus suojai…

Järjestöjen kanneoikeus suojaisi heikoimpia syrjinnältä

Lakimies Anu-Tuija Lehto

SAK toivoo, että järjestöjen kanneoikeutta syrjintää koskevissa asioissa ryhdyttäisiin ripeästi valmistelemaan. Tällainen järjestöjen kanneoikeus on jo käytössä mm. Saksassa, Ruotsissa ja Norjassa.

– Järjestöjen kanneoikeus yhdenvertaisuusasioissa suojaisi heikompia, jotka eivät uskalla puolustaa oikeuksiaan tai kykene siihen. Jo mahdollisuus kanteen nostamiseen hillitsisi esimerkiksi ulkomaalaisten työehtojen polkemista, toteaa lakimies Anu-Tuija Lehto.

Lehto toimi SAK:n edustajana toimikunnassa, joka tänään luovutti yhdenvertaisuuslain uudistamista koskevan mietintönsä oikeusministeri Tuija Braxille. Mietinnön saatteessa järjestöjen kanneoikeutta esitetään tarpeen mukaan jatkoselvitettäväksi.

Toimikunta esittää työnantajille velvollisuutta edistää yhdenvertaisuutta tavoitteellisesti ja johdonmukaisesti. Yli 30 työntekijän yrityksissä olisi laadittava suunnitelma yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Lisäksi henkilöstön edustajille esitetään oikeutta saada tietää, mihin toimiin työnantaja on ryhtynyt edistämisvelvollisuuksien parantamiseksi.

Yhdenvertaisuuslain soveltamisalaa ehdotetaan laajennettavaksi niin, että se koskisi kaikkea yksityistä ja julkista toimintaa sekä kaikkia syrjintäperusteita yhtäläisesti. Laista poistettaisiin uudistuksen myötä lain rikkomisesta määrättävän hyvityksen yläraja.

Uudet yhdenvertaisuutta koskevat lait pyritään saattamaan voimaan vuoden 2011 alussa.

– Toimikunnan esitystä on vielä kehiteltävä, ennen kuin se voidaan antaa eduskunnalle. Lainsäädännön uudistamisen yhteydessä eduskunnan on lisäksi huolehdittava siitä, että viranomaisille annetaan tarpeeksi resursseja lain tehokasta valvontaa varten, Anu-Tuija Lehto edellyttää.