Jälleen tehdaspalo Bangladeshissa – vaateyrityksiltä vaaditaan nyt vastuuta

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen odottaa vaatteita tilaavilta yrityksiltä lisää vastuuta.
11.10.2013 09:30
Bangladeshilaisia vaatetustyöntekijöitä

– Bangladeshissa vaatteita teettävien yritysten olisi hankintaehdoissaan vaadittava, että tehdas kunnioittaa työelämän perusoikeuksia kuten turvallisuutta tai työntekijöiden vapautta liittyä ammattiliittoihin.

Tiistai-iltana kuoli pääkaupungin Dhakan lähellä sijainneen tehtaan tulipalossa uutislähteiden mukaan vähintään seitsemän ihmistä. Lisäksi noin 50 loukkaantui.

Bangladeshin vaatetusteollisuudessa on viime vuosina tapahtunut lukuisia onnettomuuksia. Vakavin niistä sattui tämän vuoden huhtikuussa, kun vaatetehtaan romahdus surmasi yli 1 100 työntekijää.

Turvallisuusohjelma edistysaskel

Katja Lehto-Komulainen pitää toukokuussa solmittua Bangladeshin vaatetustehtaiden palo- ja rakennusturvallisuussopimusta edistysaskeleena.

Sopimuksessa on mukana alan kansainvälisiä ammattiliittoja, kampanjajärjestöjä sekä 70 kansainvälistä merkkiyhtiötä ja kauppaketjua. Se kattaa noin 1 600 Bangladeshin arviolta 5 000 valmisvaatetehtaasta.

Turvallisuussopimuksen hyväksyneissä tehtaissa kartoitetaan lähikuukausina turvallisuusriskit. Tehtaiden omistajat ja johto puolestaan ovat velvollisia korjaamaan selvityksissä ilmenneet puutteet. Lisäksi raportit toimitetaan asiakasyrityksille.

– Olennaista on, että yritysten ohella sopimus tunnustaa ammattiyhdistysliikkeen roolin varmistettaessa tehtaiden turvallisuus. Tämä voi edesauttaa työntekijöiden järjestäytymistä Bangladeshissa. Maan hallituksen on kuitenkin viime kädessä turvattava kansalaistensa järjestäytymisvapaus, Lehto-Komulainen muistuttaa.

Kansainvälisen työjärjestön ILOn työkonferenssi huomautti viime kesäkuussa Bangladeshin hallitukselle, että maan työntekijöiden ja työnantajien on voitava toimia ilman uhkaa, painostusta ja häirintää. Bangladeshissa on konferenssin mukaan toistuvasti pidätetty ja häiritty ay-aktiiveja. Pidätettyinä on ollut erityisesti liittojen jäseniä ja ay-johtajia vaatetusalalta.

Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK: Amerikkalaisyhtiö Wal-Mart oli palossa tuhoutuneen tehtaan suuri asiakas