s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Jalkapallon Pelaajayhdistys ja…

Jalkapallon Pelaajayhdistys ja SAK yhteistyöhön

Jalkapallon Pelaajayhdistys ry

Jalkapallon Pelaajayhdistys ry ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ovat solmineet yhteistyösopimuksen. Sopimus allekirjoitettiin tänään 30. elokuuta Turun Veritas Stadionilla TPS&#;8211Inter-ottelun alla.

Yhteistoimintasopimuksella Jalkapallon Pelaajayhdistys laajentaa jäsentensä edunvalvontaa ja SAK saa käyttöönsä yhdistyksen tarjoamaa asiantuntemusta mm. urheilijoiden työmarkkinatoiminnan edistymisestä Suomessa ja kansainvälisesti. Sopimuksen osana SAK tarjoaa Jalkapallon Pelaajayhdistykselle asiantuntija-, informaatio- ja tilastopalveluja, oikeudellisia palveluja sekä jäsenetuyhteistyötä.

Tehty sopimus on myös suoraa jatketta kansainvälisen pelaajayhdistysten kattojärjestö FIFPro:n Division Europe -yhdistyksen perustamiselle. Division Europe -yhdistys perustettiin edistämään eurooppalaisten ammattijalkapalloilijoiden asemaa ja sen tärkein tavoite on luoda yhteinen työehtosopimus Euroopan tasolla. FIFPro:n Division Europe -yhdistys tavoittelee jäsenyyttä Euroopan ammatillisessa yhteisjärjestössä EAY:ssä, jonka jäsen myös SAK on.

SAK:n puheenjohtajan Lauri Ihalaisen mukaan on tärkeää, että myös ammattiurheilijat haluavat kiinnittää huomiota työsuhteidensa ehtoihin.

– Jalkapalloilun muuttuessa ammatillisemmaksi on tärkeää, että myös pelaajien työehdot ovat kunnossa. Olemme SAK:ssa ylpeitä tästä yhteistyösopimuksesta ja toivomme, että esimerkki kannustaa muitakin, Ihalainen toteaa.

Järjestöjä yhdistää myös rasismin vastainen toiminta. Jalkapallon Pelaajayhdistys on ollut viimeisten vuosien aikana aktiivisesti mukana niin pohjoismaisessa Punainen kortti rasismille -kampanjassa kuin koko suomalaisen jalkapalloperheen yhteisessä Suvaitsevaisuuden puolesta, rasismia vastaan -hankkeessa. SAK tukee hankkeiden edistämistä. Pelaajien ja ay-liikkeen yhteinen viesti on selkeä: rasismia ei hyväksytä missään muodossa.

– Jalkapallo on hyvä esimerkki monikulttuurisesta työyhteisöstä. Pohjoismaissa, varsinkin Norjassa ja Tanskassa, ammattiyhdistysten rooli pelaajayhdistysten tukijana rasismin vastaisessa työssä on ollut merkittävä. Jalkapallon hyvä esimerkki on siirrettävissä myös muihin elämän aloihin, toteaa Pelaajayhdistyksen toiminnanjohtaja Markus Juhola.

Kuvia allekirjoitustapahtumasta 30.8.2007 klo 18.00 alkaen linkistä www.rautaviisi.net/jpysak/.

Järjestöt pähkinänkuoressa

Jalkapallon Pelaajayhdistys ry on vuonna 1992 perustettu jalkapalloilua ammattinaan tai sivutoimenaan harjoittavien tai siihen pyrkivien edunvalvontayhdistys. Yhdistyksellä on 370 jäsentä, joiden enemmistö pelaa Veikkausliigassa. Yhdistyksen tavoitteena on parantaa jalkapalloilijoiden oikeudellista asemaa sekä kehittää heidän toimintaolosuhteitaan ja ammattitaitoaan sekä tukea jalkapallouran jälkeisen elämän sopeutumisen yleisiä edellytyksiä.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry on Suomen ammattijärjestöistä vanhin. Se on valvonut suomalaisten palkansaajien etuja jo sadan vuoden ajan, vuodesta 1907. SAK:n jäseniä ovat 22 teollisuuden, yksityisten palvelualojen, julkisen sektorin ja kuljetusalojen liittoa. Näihin liittoihin kuuluu yli miljoona suomalaista, joiden hyvinvointia SAK pyrkii edistämään. SAK on Suomen suurin etujärjestö, mutta samalla myös kansalaisjärjestö, joka tarjoaa palkansaajille vaikutusväylän työelämään ja yhteiskuntaan.