Jalkapalloa varjostavat kuolemat

Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC arvioi, että yli 4000 siirtotyöntekijää kuolee Qatarissa ennen jalkapallon MM-kisojen avauspotkua vuonna 2022. ITUCin pääsihteeri Sharan Burrow sanoo, että maassa kuolee enemmän rakennustyöläisiä kuin kisoihin tulee osallistujia.
22.09.2015 07:21 karhu admin
Punainen kortti FIFALLE -kampanja vaatii kansainvälistä jalkapalloliittoa kantamaan vastuuta työntekijöiden oikeuksista ja työskentelyolosuhteista.

Stadionien rakentajat tekevät 14–16 tuntisia työpäiviä kuutena päivänä viikossa ja tienaavat noin 150 euroa kuukaudessa. Tyypillinen kuolinsyy on lämpöhalvaus, sillä lämpötila on usein 40 astetta ja saattaa nousta jopa 50 asteeseen. Työntekijät majoittuvat hökkeleihin, joissa sata ihmistä jakaa yhden vessan. Palkkojen maksu viivästyy usein tai ne jäävät kokonaan maksamatta.

Eniten työntekijöitä maahan tulee Intiasta ja Nepalista.

Kafala-järjestelmä orjuuttaa

Qatarissa on käytössä kafala-järjestelmä, joka käytännössä mahdollistaa työntekijöiden laajamittaisen hyväksikäytön. Kansainvälisen ay-liikkeen ja ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin mukaan kyse on nykyajan orjuudesta.

Kafala tarkoittaa rahoittajaa tai sponsoria. Siirtotyöläinen ei voi saapua maahan tai poistua sieltä ilman työnantajan eli sponsorin lupaa. Sponsorilla on myös oikeus takavarikoida työntekijän passi. Työntekijä ei voi myöskään vaihtaa sponsoria kesken sopimuskauden.
Qatar lupasi viime vuonna muuttaa järjestelmäänsä kansainvälisen painostuksen tuloksena. Käytännössä muutoksia ei ole juuri tehty, ja edelleen työntekijöitä kuolee keskimäärin yksi joka toinen päivä.

Kampanja painostaa FIFAa toimimaan

Kansainvälinen jalkapalloliitto FIFA ei ole toistaiseksi ottanut vastuuta kuolemantapauksista laajasta kansainvälisestä painostuksesta huolimatta. Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK on polkaissut käyntiin kampanjan, jossa kerätään nimiä kansainväliseen vetoomukseen tilanteen muuttamiseksi.

Vetoomuksessa vaaditaan, että FIFA varmistaa stadioneita ja kisapaikkoja rakentavien työntekijöiden turvallisuuden aina, kun MM-kisoja järjestetään. Vetoomuksessa edellytetään myös, että työntekijöille maksetaan elämiseen riittävä palkka ja rakennuspaikoille tehdään riippumattomia tarkastuksia. Lisäksi työntekijöillä on oltava oikeus vaatia oikeuksiaan ja kuulua halutessaan ammattiliittoon ilman pelkoa rangaistuksista.

Vuoden 2022 jalkapallon MM-kisojen lisäksi Qatar isännöi yleisurheilun vuoden 2019 maailmanmestaruuskisoja.

Pirjo Pajunen

Voit allekirjoittaa vetoomuksen osoitteessa www.vahvantehtava.fi/qatar