ITUC: Naiset ovat yliedustettuina heikkolaatuisissa töissä

08.03.2011 10:39
Naiset ovat miehiä useammin työttöminä ja epävarmoissa työsuhteissa.

Puolet maailman työtätekevistä työskentelee laadultaan huonoissa työtehtävissä. Niille on tyypillistä epävarma jatkuvuus, huonot työehdot ja vähäinen tai olematon sosiaaliturva. Naiset ovat näissä haavoittuvissa tehtävissä yliedustettuna kaikkialla maailmassa, Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC muistuttaa Kansainvälisenä naistenpäivänä.

Euroopan parlamentti tarttui samaan epäsuhtaan lokakuussa 2010, ITUCin naistenpäivän aattona julkaisemassa raportissa todetaan. Euroopan parlamentin mukaan heikkolaatuisten töiden keskittyminen naisille estää sukupuolten välisen palkkatasa-arvon toteutumista.

Euroopan parlamentti vaati EU:n lainsäädäntöön kieltoa niin sanotuille nollasopimuksille, jotka eivät takaa työntekijöille viikoittaista vähimmäistyöaikaa. Myös määräaikaista ja osa-aikaista työtä sekä vuokratyötä koskevia direktiivejä on uudistettava naisten aseman nostamiseksi työmarkkinoilla miesten tasolle.

Japanissa ja Etelä-Koreassa naiset tekevät peräti kaksi kolmasosaa epätyypillisistä ja haavoittuvista töistä. Yhtä epätasapainoinen on tilanne Etelä-Aasiassa ja Pohjois-Afrikassa, ITUCin raportista ilmenee.

ITUCin raportissa korostetaan, että sukupuolten tasa-arvoa työmarkkinoilla on parannettava niin lainsäädäntöä kuin työehtosopimuksiakin kehittämällä.

- Työ sukupuolten tasa-arvon puolesta on edistynyt, mutta kielteiset kehityssuunnat elävät sitkeästi, ja eräissä kehitysmaissa on jopa taannuttu, YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestön Unescon pääjohtaja Irina Bokova arvioi Naistenpäivän aattona julkaistussa haastattelussaan.

YK hyväksyi vuonna 1975 maaliskuun 8. päivän Kansainväliseksi naistenpäiväksi. Naisten asialle omistetun päivän vieton juuret ulottuvat yli sadan vuoden päähän.