ITUC kehuu ja moittii ILO:n ja WTO:n yhteistä tutkimusta

20.02.2007 11:24
Trade and Employment: Challenges for Policy Research

Kansainvälinen työjärjestö ILO ja Maailman kauppajärjestö WTO ovat julkaisseet ensimmäisen yhteisen tutkimuksensa. Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC on innoissaan uudesta yhteistyöavauksesta, mutta arvostelee selvitystä monesta puutteesta.

Tutkimuksessa suhtaudutaan kriittisesti siihen, miten yritykset painostavat työntekijöitään uhkaamalla siirtää työpaikkoja matalampien työpaikkojen maihin. ITUC:n pääsihteeri Guy Ryder muistuttaa, että ay-liike on jo pitkään pitänyt tätä talouden kansainvälistymisen vakavana haittailmiönä.

Ryder kehuu tutkimusta arviosta, jonka mukaan kansainvälisen kaupan laajeneminen voi kärjistää tulonjaon ongelmia. Globalisaation syveneminen vaatii sosiaalisten turvaverkkojen kehittämistä, jotta työntekijät eivät joutuisi häviäjän rooliin nopeassa muutosprosessissa, pääsihteeri korostaa.

Tutkimuksessa on ohitettu kansainvälisen kaupan usein kielteinen vaikutus naistyöntekijöiden asemaan sekä ympäri maailmaa tuhansilla vapaatuotantoalueilla työskentelevien asemaan, Ryder arvostelee.

Hänen mielestään tutkimuksen heikkouksiin kuuluu myös Kiinan arveluttavien kilpailukeinojen sivuuttaminen. Ryderin mukaan monen maan tuottajat ja kansalaiset kärsivät vakavasti siitä, että Kiina ylläpitää matalia työvoimakustannuksia kieltämällä työntekijöiltään oikeuden vapaaseen ammatilliseen järjestäytymiseen ja kollektiivisiin työehtoneuvotteluihin.