ITUC: Ay-liike vaikutti G20:n työllisyyskantoihin

08.04.2009 16:29
SAK
The Group of Twenty (G-20)

Ay-liikkeen viime kuukausien vaikutustoiminta näkyy G20-ryhmän Lontoon huippukokouksen päätöksissä ennen muuta työllisyyden käsittelyssä. Näin päättelee Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC yhteisessä arviossaan TUAC:n (ay-liikkeen neuvoa-antava komitea OECD:ssä) kanssa.

"Työllisyys ja sosiaaliasiat ovat Lontoon huippukokouksen päätöslauselmassa vahvemmin esillä kuin marraskuussa 2008 pidetyn G20-ryhmän huippukokouksen päätöksissä", arviossa todetaan ja listataan G20:n useita työllisyyttä korostavia linjauksia.

ITUC ja TUAC ovat tyytyväisiä myös siihen, että G20-ryhmän Lontoon huippukokous vahvisti Kansainvälisen työjärjestön ILOn asemaa. Myös ILOn piirissä hyväksyttyjen työelämän kansainvälisten perusnormien asema koheni. "Työelämän kansainväliset perusnormit ovat nyt samassa asemassa kuin keskeiset, kansainvälisesti ratifioidut asiakirjat, jotka koskevat kansainvälistä kauppaa, rahoitusta, kehitystä ja investointeja."

Lisäksi ITUC ja TUAC iloitsevat siitä, että ajatus ILOn, IMF:n, Maailmanpankin, WTO:n ja OECD:n luomien normien yhdistämiseksi globaaliksi "oikeudelliseksi peruskirjaksi" eteni G20-ryhmän Lontoon tapaamisessa. Sitä ovat ajaneet muun muassa Saksan liittokansleri Angela Merkel ja Italian valtionvarainministeri Giulio Tremonti.

ITUC ja TUAC arvioivat yksityiskohtaisesti askeleita, joilla G20-ryhmä osoitti valmiutensa lisätä maailman rahoitusjärjestelmän valvontaa ja sääntelyä. ITUC ja TUAC ovat huolissaan siitä, että Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n vaikutusvalta laajenee Lontoon päätösten seurauksena, vaikka IMF:n luottopolitiikan ja valtarakenteiden uudistus ei ole vielä edennyt pitkälle.