ITUC arvostelee Turkkia työelämän kansainvälisten perusnormien vakavasta loukkaamisesta

12.12.2007 13:06
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Turkin hallituksen on tehtävä kovasti töitä, jotta maan työelämä toimisi kansainvälisesti hyväksyttyjen pelisääntöjen mukaan. Näin yleistää ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC tuoreessa arviossaan.

Julkisella sektorilla työntekijöiden oikeutta järjestäytyä ammattiliittoon rajoitetaan vakavasti huolimatta Euroopan komission usein toistamasta arvostelusta. Turkin hallitus polkee myös oikeutta sopia kollektiivisesti työehdoista muun muassa estämällä ay-järjestöjen ja paikallishallintojen välisiä tes-neuvotteluja.

ITUC arvioi, että yli 760 000 alle 18-vuotiasta lasta tekee työtä perheviljelmillä, teollisuudessa ja talouden epävirallisella sektorilla. Suuri määrä lapsia hankkii tuloja katukauppiaina ja kerjäläisiksi pakotettuina. ITUC:n mukaan lapsityön rajoittaminen vaatii sekä lainsäädännön että hallituksen käytännön toimien kehittämistä.

Naisten asema työmarkkinoilla on selvästi heikompi kuin miesten. Erityisesti yksityisellä sektorilla naisten työnteko keskittyy matalapalkkatehtäviin.

- Vaikka Turkin lainsäädäntö ei suoranaisesti aseta naisia heikompaan asemaan kuin miehiä, lainsäädännöllinen kehys ei ota huomioon todellisuutta, jossa naisia jatkuvasti syrjitään, ahdistellaan ja väärinkäytetään, ITUC:n pääsihteeri Guy Ryder toteaa.