Itsenäinen ay-toiminta nostaa päätään Egyptissä

06.10.2009 16:09
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Egyptissä monella toimialalla on menossa yrityksiä organisoida itsenäisiä ay-järjestöjä, egyptiläinen julkaisu Al-Masry Al-Youm toteaa. Pisimmällä ovat kiinteistöverohallinnon työntekijät, jotka perustivat joulukuussa 2008 oman ammattiliiton RETAn. Yli 80 prosenttia kiinteistöverohallinnon 45 000 virkailijasta allekirjoitti RETAn perustamisasiakirjan.

Näin RETAsta tuli Egyptin ensimmäinen itsenäinen ay-järjestö yli puoleen vuosisataan. Itsenäistä järjestäytymistä valmistellaan myös opettajien, lennonvalvojien, postilaitoksen työntekijöiden sekä yliopiston professoreiden keskuudessa.

Vuosina 2006-2008 tekstiili- ja vaatetustyöläiset toimivat näyttävästi parempien työehtojen puolesta ja isäntäyritystensä yksityistämistä vastaan. Kymmenet tuhannet osallistuivat lakkoihin. Al-Masry Al-Youmin mukaan Egyptissä on koettu viiden viime aikana 1 600 työtaistelua.

Egyptin ammattiliittojen federaatio EFTU toimii hallituksen alaisuudessa. Itsenäistä toimintaa ajavat voimat syyttävät EFTUa sekä hallituksen että työnantajien myötäilystä. Itsenäisten ay-aktiivien mielestä EFTUn järjestöjen vaaleissa rehottaa vaalivilppi.

Syyskuussa oikeuslaitoksen edustaja kuulusteli RETAn johtajaa Abu Eitaa aiheenaan "väärän tiedon levittäminen EFTUsta" ja luvaton esiintyminen ammattiliiton nimissä. Viranomaiset eivät ole tunnustaneet RETAa kiinteistöverohallinnon työntekijöiden lailliseksi edustajaksi.

Syyskuun puolivälissä 49 egyptiläistä kansalaisjärjestöä vaati viranomaisia myöntämään RETAlle ammattiliiton oikeudet. Ilman niitä järjestö on suojaton virkakoneiston mielivallan edessä, eikä voi avata pankkitiliä jäsenmaksujen keräämiseksi.

- Julkisesti omistettujen tehtaiden myynti, kohoava inflaatio sekä EFTUn tehottomuus sysäävät Egyptin työläisiä jatkamaan kamppailuaan, Abu Eita sanoo.