Irtisanomismalttia eteläsavolaisille työnantajille

SAK:n Etelä-Savon aluekokouksen 28.11.2012 julkilausuma. Aluekokous edustaa lähes 27 000 palkansaajaa Etelä-Savossa.
29.11.2012 12:24

SAK:n aluekokous toivoo eri alojen työantajilta nykyistä suurempaa malttia ja välttämään irtisanomisia epävarmojen taloussuhdanteiden tuomien YT-neuvottelujen yhteydessä. Lyhyet lomautukset ovat ymmärrettävissä oleva toimenpide yritysten heikossa taloustilanteessa, mutta lopulliset irtisanomiset aiheuttavat niille itselleen ongelmia suhdanteiden parantuessa.

Yhteiskuntatakuu on hyvä hanke nuorisotyöttömyyden vähentämiseksi, lisäksi tarvitaan hyvää yhteiskunnallista ilmapiiriä

SAK:n aluekokous pitää hyvänä, että työvoimaviranomaiset ovat vahvasti tarttumassa nuorisotyöttömyyteen ja saavat tehtävän hoitamiseen myös resursseja. Nyt jos koskaan nuorille on lupauksien mukaan saatava mielekästä työtä. Myös nuorisoa työtoimintaan ohjaavien yhdistysten leikattuja määrärahoja on palautettava vähintään entiselle tasolleen. Nuorten työuran vakiinnuttamista on voimakkaasti edistettävä ja on varmistettava, että nuorten työsuhteet solmitaan alakohtaisin työehdoin. Samoin työmarkkinoille tuleville nuorille on annettava hyvä ja riittävä työnopastus. Toivomme yrityksien ja julkisen sektorin työnantajien ennakoivan eläköitymisestä aiheutuvaa työvoimatarvetta ja aloittavan nuorten rekrytoinnit nyt kun työvoimaa on vielä saatavissa.

Opetusministeriössä valmistellaan ammatillisten opetuspaikkojen vähentämistä Etelä-Savossa

Aluekokousväki ilmaisi vahvan huolen ammatillisen opetuspaikkojen vähentämisestä. Todennäköisesti, jos vähentäminen tapahtuisi vuoteen 2016 mennessä yli 20 % leikkauksena, niin erityisesti aikuiskoulutus vaarantuisi koko ammatillisen koulutuksen laajuuden ohella. Tämän päivän työelämän vaatimukset kasvavat vauhdilla. Irtisanomisten uhreille on oltava saatavissa riittävän läheltä ammatillisen osaamisen parantamiseksi sekä uudelleen koulutuksen koulutuspaikkoja. Muuten syrjäytymisriski kasvaa myös heidän kohdallaan.

Toivomme työvoimaviranomaisilta myös valvontaa sekä aloitteellisuutta muutosturvaan liittyvien koulutusmahdollisuuksien varmentamiseksi Etelä-Savossa.

Lisätietoja:
Aluetoimitsija Kari Kokkola, SAK Mikkelin toimipiste, puh. 0400 853 074