Irlannin sähköasentajat vaativat lakolla 2,49 euron korotusta tuntipalkkoihinsa

08.07.2009 10:00
Technical Engineering & Electrical Union TEEU

Irlannissa 10 000 sähköasentajaa aloitti maanantaina lakon tavoitteenaan 2,49 euron korotus tuntipalkkoihin. Sen toteutuminen merkitsisi keskimäärin 11 prosentin parannusta palkkoihin.

Tarkkailijat ennustavat työtaistelusta pitkää ja "veristä", koska työnantajat vaativat samanaikaisesti 10 prosentin alennusta palkkoihin. Viikonvaihteessa viime hetken sovitteluyritykset jäivät tuloksettomiksi.

Lakko vaikutti välittömästi myös muiden alojen töihin, sillä useat ammattiliitot tukevat sähköasentajien lakkoa. Muun muassa suurin ammattiliitto Siptu on kehottanut jäseniään olemaan menemättä työpaikoille, joiden porteilla sähköasentajat ovat lakkovartiossa. Maanantaina työt eräillä suurilla rakennustyömailla ja monessa tuotantolaitoksessa keskeytyivät kokonaan tai häiriintyivät vakavasti, irlantilaiset tiedotusvälineet raportoivat.

Sähköasentajien liitto TEEU perustelee korotusvatimustaan palkkojen hitaalla kehityksellä viime vuosina. Työnantajat puolestaan vetoavat Irlannin talouden rajuun alamäkeen ja sanovat, ettei yrityksillä ole varaa maksaa edes nykyisiä palkkoja.