Irakin ay-liike alkaa saada vahvaa tukea kansainväliseltä ay-liikkeeltä

06.04.2004 12:33
Irakin ay-liike alkaa saada vahvaa tukea kansainväliseltä ay-liikkeeltä.

Kansainvälinen ay-liike on siirtymässä Irakin ay-liikkeen auttamisessa valmisteluvaiheesta konkreettisen tuen antamiseen. Helmikuussa laajapohjainen ay-valtuuskunta oli Irakissa tiedonhankintamatkalla tavaten työläisiä, Irakin muotoutumassa olevien ammattiliittojen johtohenkilöitä, kehitystyöhön erikoistuneiden kansalaisjärjestöjen asiantuntijoita sekä Irakin miehitysvallan ja väliaikaisen irakilaishallinnon edustajia. Valtuuskunta koostui kansainvälisten ay-keskusten VAKL, ITF:n ja EI:n sekä Tunisian, Britannian ja Yhdysvaltojen ay-liikkeiden edustajista.

VAKL:n ja muiden ay-järjestöjen apu keskittyy ay-liikkeen laillisten ja institutionaalisten toimintaedellytysten luomiseen. Koulutuksessa keskeisessä asemassa ovat tes-toiminnan kysymykset.

Lainsäädännössä ydintavoite on luoda työelämän säännöstö, joka kaikilta osiltaan täyttää Kansainvälisen työjärjestön piirissä hyväksytyt normit. Kansainvälinen ay-liike painostaa Irakin vallanpitäjiä hyväksymään ILO:lle keskeisen roolin työlämän lakien valmistelutyössä. VAKL ja muut kansainväliset ay-keskukset toimivat läheisessä yhteistyössä ILO:n kanssa.

Tuoreessa kannanotossaan VAKL vaatii Irakin kansalle täydet oikeudet maan runsaiden luonnonvarojen hallintaan. "Irakin taloudessa on odotettavissa huomattavia muutoksia. On mahdollista, että ulkomaiset sijoitukset nousevat merkittävään asemaan ja että edellisen hallinnon aikana valtion omistamia tuotantolaitoksia yksityistetään", VAKL toteaa. "Kansainvälinen ay-liike tulee seuraamaan tiiviisti taloudessa tehtäviä muutoksia sekä sijoittajien suhtautumista työntekijöiden työehtoihin ja työelämän kansainvälisiin normeihin."

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut