Investoinneilla työtä – ei verokilpailulla

Aluejohtaja Ahti Ruoppila SAK:n vappuvastaanotolla Jyväskylässä 30.4.2013
01.05.2013 09:30

Talouskasvun hiivuttua Suomen työttömyysluvut rumenevat. Keski-Suomen osalta luvut ovat olleet huolestuttavan korkealla jo pitkään. Erityisesti nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyys pahenee. Työttömiä nuoria on Keski-Suomessa 4700, ja heistä useampi sata jo pitkäaikaistyöttömiä. Nuorisotakuu on otettava tosissaan, ja kaikkien kuntien on käynnistettävä tarvittavat toimet heti.

Suomi menestyy tulevaisuudessakin vain osaamisella ja työllä. Työn kautta pystymme pitämään hyvinvointipalvelumme kunniallisessa kunnossa. Oikeudenmukainen ja sosiaalisesti kestävä järjestelmä tarvitsee verotuloja, velalla ei palveluja voi rahoittaa.

Kataisen hallituksen puolivälin kehysriihen ainoat merkittävät talouspäätökset olivat yritysveron käsittämättömän suuri alentaminen ja osinkoverotuksen muuttaminen. Yritysverotuksessa Suomi kiihdyttää verokilpailua mennessään alle Ruotsin ja Tanskan tason. Pääministeri Kataisen aikana yhteisöveroprosenttia on laskettu 26:sta 20:een. Tällaista veropohjan rapauttamista ei hyvinvointimme kestä.

Ensimmäistä kertaa Suomen hallitus on tosissaan herännyt veroparatiisien vastaiseen toimintaan ja harmaan talouden kitkemiseen. Hyvä niin. Samaan aikaan kiihdytetään verokilpailua Pohjoismaiden välillä. Siis verotaakkaa sälytetään entistä enemmän palkansaajien niskoille. Tätä eivät suomalaiset palkansaajat sulata. Edessä on vaikea työmarkkinasyksy.

Yritykset ovat pyytämänsä veroalennukset saaneet. Nyt odotetaan investointeja ja kotimaisia työpaikkoja.  Teollisen rakennemuutoksen myötä Suomesta on kadonnut yli 100 000 teollista työpaikkaa kymmenen vuoden aikana. Nyt yritysten ja myös valtakunnan hallituksen olisi omilla päätöksillään rakennettava tulevaisuutta ja nopeutettava välttämättömiä investointeja. Väylähankkeet, kohtuuhintaiset vuokra-asunnot ja välttämättömät korjausrakentamisen kohteet pitää käynnistää viipymättä. Näin luodaan suomalaisille työtä ja annetaan kasvun eväät uudelle nousulle.

Aluejohtaja Ahti Ruoppila, SAK, puh. 040 747 8231
ahti.ruoppila@sak.fi